Strony

czwartek, 19 stycznia 2023

Towarzyskie aktywności na powtarzanie wiadomości - lekturowe "Ja mam... kto ma...?"

Tytuł dzisiejszego wpisu jest związany z towarzyską grą w "Ja mam... kto ma...?". Jest to uniwersalna gra, którą można wykorzystać do utrwalenia wiadomości lub wprowadzenia nowych treści z każdej dziedziny wiedzy. Ja postanowiłam mechanizm tej gry wykorzystać, aby pomóc uczniom utrwalić wiadomości o lekturze, którą aktualnie z nimi omawiam.

Dzięki systematycznemu tworzeniu pomocy tego typu, mam na dysku mały bank gier do lektur obowiązkowych i uzupełniających klas 4-8.

polonistka przy tablicy

 

Gry dydaktyczne, które stworzyłam do treści lektur obowiązkowych, cieszą się dużym zainteresowaniem u młodych ludzi.

Aktywność ta angażuje emocjonalnie uczniów i pobudza ich do działania , dzięki czemu łatwiej utrwalają zdobywaną wiedzę. Każda bowiem rozgrywka wymaga skupienia i wprowadza element rywalizacji. Każdą też rozgrywkę można powtórzyć, rozdając ponownie pomieszane karty, co umożliwia utrwalanie wiadomości.

 


"Ja mam ... kto ma...?" Jak w to grać?

Elementem niezbędnym do przeprowadzenia rozgrywki są karty. Przygotowuję je za pomocą narzędzi Google, dzięki czemu staje się to dość szybką sprawą. Kart powinno być tyle, ilu jest uczestników zabawy lub więcej (uczestnikom zabawy można rozdać po jednej lub dwie karty).

 


Zaczynamy od karty startowej - nauczyciel lub wybrany przez niego uczeń czyta zawartość karty startowej, która oprócz tego że ma napis "START" ma również pytanie, na które odpowiedz znajduje się na następnej karcie. Odpowiedź na to pytanie jest na karcie u innego ucznia, który również ma zapisane pytanie. Gra toczy się do momentu aż wszyscy uczniowie odczytają pytania i odpowiedzi ze swoich kart.




Gry, które przygotowałam dostępne są TUTAJ.

 

 Serdecznie polecam wykorzystanie moich gier lub stworzenie własnych. 

 



Karty DIXIT sposobem na...

DIXIT to jedna z fantastycznych gier, która za pomocą pięknych kart w zaskakujący sposób szuka wszelkich skojarzeń do grafik, a tym samym zachęca do wspólnego pobudzania wyobraźni w gronie przyjaciół i rodziny.

polonistka, dixit

Jakiś czas temu uczestniczyłam w webinarium prowadzonym przez Monikę Czerkas i Agnieszkę Pietnoczkę. Prelegentki w fantastyczny sposób przedstawiły możliwości kart DIXIT i zaproponowały sposób ich wykorzystania na języku polskim. Na bazie ich propozycji stworzyłam prezentację w moim ukochanym narzędziu - genially (instrukcję, jak przygotować interaktywny slajd, umieściłam TUTAJ).

Poniższa prezentacja  zawiera "pigułkę" pomysłów omawianych w czasie spotkania przez autorkę bloga Blue School. Po najechaniu kursorem myszki na interaktywny element otworzy się chmurka z krótkim opisem zasygnalizowanego hasłowo sposobu na DIXIT w czasie zajęć języka polskiego.


Oprócz zamieszczonych na slajdzie dixitowych inspiracji, chciałabym zaproponować jeszcze dwa pomysły, z których ja często korzystam w czasie spotkań z młodzieżą. 

W czasie zajęć z wychowawcą rozkładamy karty na stoliku bądź ławce i prosimy uczniów, aby podeszli do wyłożonych kart,przyjrzeli się im i wybrali jedną ilustrację, która będzie kojarzyła im się z jedną osobą w klasie. Następnie uczniowie wychodzą na środek sali lub też z własnego miejsca pokazują, jaką kartę wybrali i  opowiadają (chwilowo nie zdradzając imienia) o osobie, której ta karta dotyczy. Pozostali uczniowie z klasy na podstawie usłyszanego opisu odgadują, o kim akurat była mowa. Następnie mówca potwierdza lub zaprzecza przypuszczeniom koleżanek i kolegów.

Podobny trick można z powodzeniem zastosować na lekcji języka polskiego w czasie powtórek do egzaminu, jeśli chodzi o bohaterów literackich. W tym przypadku, uczniowie wybierają kartę, która według nich najtrafniej reprezentuje bohatera literackiego. Następnie uczeń przedstawia powody swojego wyboru i uzasadnia go. Dodatkowo poszerzamy zakres wypowiedzi ucznia o gatunek i rodzaj utworu, z jakiego pochodzi bohater.

Kolejny pomysł, jaki wykorzystuję na lekcji języka polskiego, dotyczy tworzenia spójnej historii. 

Każdemu uczestnikowi zajęć rozdajemy losowo po jednej karcie. Uczniowie przyglądają się przez moment swojej grafice Następnie tłumaczymy, że zadaniem całej klasy będzie opowiedzenie pewnej spójnej historii, wykorzystując elementy zamieszczone na obrazkach. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że przedstawione przez uczniów wydarzenia muszą być powiązane zasadą przyczynowo-skutkową,a zatem uczniowie muszą słuchać siebie wzajemnie, aby nie popełnić żadnego błędu logicznego.

Ciekawym zastosowaniem kart DIXIT na lekcjach języka polskiego jest sposób, o którym pisała na fanpage'u Agata Karolczyk - Kozyra, czyli Kreatywny polonista. Agata zaproponowała, aby karty rozłożyć na stole i umożliwić uczniom przyjrzenie się im.  Następnie uczniowie wybierają tę z kart, którą mogą dopasować do treści omawianych na lekcji lektur. Oczywiście, uczniowie opowiadają o tym, co spowodowało, że dokonali takiego a nie innego wyboru. 


polonistka dixit



W czasie pandemii firma Rebel zamieściła zestaw kart DIXIT do bezpłatnego pobrania w formacie print&play TUTAJ

Można je pobrać, wydrukować, zalaminować i przeprowadzić z ich udziałem ciekawą lekcję. 


Dziś ukazał się bardzo ciekawy post na funpage'u WIDZIANE OCZAMI NAUCZYCIELA dotyczący kart metaforycznych i sposobu pracy z nimi.



 Zachęcam do zapoznania się z tym i innymi pomysłami autorki profilu.




środa, 18 stycznia 2023

Rozpoznaj cytat z qr kodem i odgadnij hasło

W toku poszukiwania sposobów na umożliwienie uczniom powtórzenia treści do egzaminu ósmoklasisty mój umysł podążył do starego narzędzia, jakim jest generator kodów QR. 

polonistka przy tablicy

Kody qr postanowiłam wykorzystać do wykonania materiału, który pozwoli na utrwalenie wiedzy o lekturach, a dokładnie rozpoznawanie cytatów, łączenie ich z tytułami dzieł i ich autorami. Przygotowałam uczniom zadanie, którym dzielę się na końcu tego posta. 

 polonistka przy tablicy

Uczniowie, pracując w grupach lub indywidualnie, mają prawidłowo zidentyfikować cytat z dziełem, z którego pochodzi i połączyć go z autorem. 

Poprawne wykonanie zadania pozwoli na odpowiednie połączenie dwóch części kodu QR w całość, dzięki czemu uczniowie po zeskanowaniu otrzymają jedną, dwie lub trzy literki, które zostały przez mnie przypisane do każdego cytatu. 

polonistka



Po odszyfrowaniu wszystkich cytatów, połączeniu liter w odpowiedniej kolejności, uczniowie otrzymają hasło, jakim jest część wypowiedzi naszej noblistki dotyczącej czytania.

Link do folderu z zadaniami jest TUTAJ.