Strony

środa, 22 maja 2024

Co tam sie wydarzyło? Lektury 4 - 6

Zestaw kart, które mogą być wykorzystane jako narzędzie do powtórek treści lektur w sposób interaktywny i angażujący przygotowany dla klasy 8 cieszył się Waszą popularnością. Dlatego przygotowałam podobne karty obejmujące lektury z klas 4 - 6.

powtarzamy lektury

 

Co znajdziesz na kartach?

Każda karta zawiera:

1. Pytanie do ucznia: Co tam się wydarzyło? 

2. Lokalizację: Miejsce związane z wydarzeniem z lektury.

 


Zadaniem ucznia jest odpowiedzieć, z jaką lekturą kojarzy lokalizację, co tam się stało dokładnie. Następnie gracz musi podać autora dzieła literackiego, jego rodzaj i gatunek. Karty mogą być wykorzystane jako narzędzie do różnorodnych aktywności, o których pisałam <TUTAJ>

 

Karty do klas 4-6 pobierzecie <TUTAJ


 

wtorek, 21 maja 2024

Pomysł na karciane powtórki przed egzaminem


 W swojej pracy edukacyjnej często stawiamy sobie za cel nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także stworzenie środowiska sprzyjającego aktywnemu uczeniu się i angażującego uczniów. Dlatego przygotowałam zestaw kart, które mogą być wykorzystane jako narzędzie do powtórek treści lektur w sposób interaktywny i angażujący. Chciałabym podzielić się z Wami pomysłem na materiał, który może uczynić tę aktywność bardziej atrakcyjną i dla Waszych ósmoklasistów.

 

 

Co znajdziesz na kartach?

Każda karta zawiera:

1. Pytanie do ucznia: Co tam się wydarzyło? 

2. Lokalizację: Miejsce związane z wydarzeniem z lektury.

Zadaniem ucznia jest odpowiedzieć, z jaką lekturą kojarzy lokalizację, co tam się stało dokładnie. Następnie gracz musi podać autora dzieła literackiego, jego rodzaj i gatunek. Karty mogą być wykorzystane jako narzędzie do różnorodnych aktywności:


  1. Losowanie: Każdy uczeń losuje jedną kartę i odpowiada na pytania dotyczące lokalizacji, wydarzenia, lektury, autora oraz rodzaju i gatunku literackiego.

  2. Gra w pary: Uczniowie mogą pracować w parach, w których jeden czyta pytanie z karty, a drugi udziela odpowiedzi.

  3. Quizy zespołowe: Karty mogą być wykorzystane do gry w quizy zespołowe, w których drużyny rywalizują ze sobą, odpowiadając na pytania dotyczące lektur.

  4. Stacja powtórkowa: Karty mogą stanowić jedną ze stacji w rotacyjnym systemie nauki, w których uczniowie przechodzą przez różne stanowiska, odpowiadając na pytania związane z lekturami.



    Dlaczego to działa?

    Wykorzystanie kart powtórkowych w takiej formie pozwala na:

    - aktywizację uczniów: są oni aktywnie zaangażowani w proces nauki poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania.

    - wzmacnianie pamięci: systematyczne powtarzanie treści lektur pozwala na lepsze ich utrwalenie w pamięci uczniów.

    - interaktywność: karty stanowią element interaktywności, co sprawia, że nauka jest przyjemna.

 
Karty do lektur klas 7-8 możesz nabyć TUTAJ.

środa, 15 maja 2024

Czy egzaminator wyzeruje pracę ucznia, gdy...

Kto pyta, nie błądzi - jak mówi mądrość ludowa. Dlatego, gdy wielu z Was pisze do mnie wiadomości ze swoimi wątpliwościami po egzaminie ósmoklasisty za pośrednictwem czatów prywatnych, odpowiadam zgodnie ze stanem swojego kilkunastoletniego doświadczenia egzaminatorskiego, starając się rozwiewać wszelkie Wasze wątpliwości. Ale jak wiecie - historia lubi się powtarzać. W związku z tym podobne do tegorocznych pytań wczytałam rok temu i dwa lata temu. W związku z tym postanowiłam zebrać je w całość i opublikować w jednym poście na blogu tak, aby w przyszłości móc po prostu przywołać ten wpis.

czy egzaminator wyzeruje pracę, gdy

Czy zatem egzaminator wyzeruje pracę ucznia, jeśli uczeń nie zdążył przepisać pracy z brudnopisu, ale przepisał ją do połowy i zrobił strzałkę kierującą do brudnopisu z informacją, że tam jest dalszy ciąg wypracowania? Otóż egzaminator taką pracę sprawdzi i ją oceni zgodnie z kryteriami, wypunktuje oczywiście wszystko to, co nadaje się do wypunktowania.



Czy egzaminator wyzeruje pracę, w której uczeń odwołał się tylko do jednej lektury obowiązkowej i na tej podstawie sformułował dwa argumenty, nie wskazując żadnego innego tekstu literackiego? Oczywiście - nie! Egzaminator nie wyzeruje takiej pracy, gdyż jest ona częściowo napisana na temat. Brak realizacji drugiej części polecenia skutkuje konsekwencją przyznania mniejszej liczby punktów za kryteria realizacji tematu, za elementy retoryczne i za KLiK, a prawdopodobnie także za kompozycję. Oczywiście pod jednym warunkiem - to co napisał zdający, odwołując się do tej jednej lektury, jest zgodne z tematem. Natomiast styl, ortografia interpunkcja i język będą oceniane normalnie.



Czy egzaminator wyzeruje ogłoszenie, jeśli uczeń napisał zaproszenie? Najprawdopodobniej nie – na pewno uczeń otrzyma punkty za kryterium języka i zapisu (pod warunkiem, że nie zrobi tam zbyt wielu błędów ortograficznych i językowych oraz interpunkcyjnych), a być może również dostanie punkty za treść i formę, jeśli nie będzie to typowe zaproszenie, lecz w treści pojawi się tylko zachęta do udziału w wydarzeniu.



Czy egzaminator wyzeruje punkty za treść, jeśli  zdający napisał niepoprawnie nazwisko pisarza obcego pochodzenia? Oczywiście, że nie. W tym przypadku jest to po prostu błąd językowy.



Czy egzaminator wyzeruje pracę, jeśli zdający nie napisał numeru tematu w wyznaczonym miejscu? Oczywiście, że nie! Egzaminator  przeczyta pracę, oceni, który temat wybrał uczeń, a następnie oceni wypracowanie zgodnie z kryteriami.



Czy egzaminator wyzeruje pracę, która jest napisana w brudnopisie -  słowo brudnopis jest przekreślone i napisane czystopis, natomiast w czystopisie nie ma nic?

Oczywiście, że nie! Egzaminator i taką pracę przeczyta, sprawdzi ją i oceni zgodnie z kryteriami.




W tym roku pojawiło się też pytanie o to, co będzie, jeśli uczeń opacznie zrozumiał treść polecenia i na przykład napisał, że to on pomógł bohaterowi, a nie bohater jemu? Oczywiście egzaminator sprawdzi taką pracę i oceni ją najprawdopodobniej tak jak w punkcie drugim niniejszych odpowiedzi. To znaczy, że zdający otrzyma punkty za część realizacji tematu.

Egzaminator ocenia zadania otwarte zgodnie z wytycznymi, które są dostępne na stronie CKE. Sprawdza rzetelnie i w przypadku wątpliwości, jeśli takowe się pojawiają, przeprowadza konsultacje z innym egzaminatorem, aby przyznać punkty uczciwie i obiektywnie dla zdającego.



niedziela, 12 maja 2024

Rodzaje literackie - powtórka przez egzaminem

Dziś chciałabym podzielić się z Wami prezentacją, która może być niezwykle pomocna podczas lekcji powtórzeniowych na temat rodzajów literackich dla ósmoklasistów. Prezentacja ta zawiera kluczowe informacje na temat liryki, epiki i dramatu, a także przykładowe utwory oraz zadania, które pomogą uczniom lepiej zrozumieć te zagadnienia. Dostępna jest po naciśnięciu TUTAJ.

Może być grafiką przedstawiającą tekst „POLONOCKA 2024 JOANNA JOANNAHEFTOWICZ HEFTOWICZ POLONISTRA RODZAJE LITERACKIE PRZY 72 TABLICY” 

 

Dlaczego warto wykorzystać tę prezentację na lekcjach powtórzeniowych?

  1. Zgodność informacji z podstawą programową: Prezentacja obejmuje wszystkie rodzaje literackie - lirykę, epikę i dramat, co pozwoli uczniom kompleksowo przypomnieć sobie o nich przed egzaminem.

  2. Przykładowe utwory: Każdy rodzaj literacki jest ilustrowany przykładowymi utworami omawianymi w czasie nauki w klasach 7-8, co ułatwia uczniom zrozumienie abstrakcyjnych koncepcji poprzez konkretny przykład.

  3. Zadania egzaminacyjne: W prezentacji znajdują się także zadania dotyczące rodzajów literackich, które pojawiły się na egzaminie ósmoklasisty w poprzednich latach (źródło - strona CKE). To doskonała okazja dla uczniów, aby przetestować swoją wiedzę i przygotować się do egzaminu.

    Prezentacje wykonałam w aplikacji webowej canva, o której już na blogu wspominałam (KLIK).  To niezwykły kombajn narzędziowy, który ułatwia nauczycielskie życie.

    Prezentacja o rodzajach literackich jest doskonałym narzędziem do wykorzystania na lekcjach powtórzeniowych dla ósmoklasistów. Dzięki niej uczniowie mogą ugruntować swoją wiedzę na temat liryki, epiki i dramatu oraz przygotować się do egzaminu w sposób kompleksowy i efektywny.