Zaczynanie lekcji w niekonwencjonalny sposób ma wiele korzyści i może znacząco wpłynąć na zaangażowanie i motywację uczniów.Poniżej przedstawie kilka pomysłów na angażujący początek lekcji z własnego podwórka. Dlaczego w ogóle warto zmienić co nieco i zaskoczyć uczniów? Między innymi dlatego, że nasz mózg nie lubi nudy.
Aby tę codzienną rutynę przełamać, warto zastosować coś, co od samego początku lekcji wprowadzi ich w stan gotowości, a także chęci do działania i nabywania nowych umiejętności.
1. WINDOW SWAP (www.window-swap.com)
Sposób
pracy:
-Wybieramy
randomowy widok. Zadajemy uczniom pytanie lub zapisujemy polecenie (wiążące się
z zagadnieniami omawianymi na lekcji). Przyda się zwłaszcza podczas wprowadzenia w:
•tryb
przypuszczający,
•opis
przeżyć,
•opis krajobrazu.
2. DWIE PRAWDY I FAŁSZ
Wyświetlamy
na tablicy przygotowany wcześniej slajd stosownie do omawianego zagadnienia. Doskonale sprawdzi czytanie ze zrozumieniem i krytyczny odbiór informacji. Uczniowie w zeszytach zapisują odpowiedzi. Świetnie zweryfikuje stopień zrozumienia lub zapamiętania wiadomości omawianych na poprzedniej lekcji.
3. DZIENNIKARZE I EKSPERCI
Sposób
pracy:
-Dzielimy
uczniów na dwie grupy. Jedna z nich to eksperci, druga to dziennikarze.
Uczniowie w roli dziennikarzy zadają pytania uczniom będącym w roli ekspertów
(pytanie może dotyczyć ostatniej lekcji bądź treści lektury).
4. BURZA MÓZGÓW
Można wykorzystać w tym celu takie narzędzia jak
-Ankieta
online (forms),
-Answer
garden,
-Mentimeter,
-Brainstormer .
Doskonale zaprezentują pomysły uczniów.
5. STORY CUBES kostki
Wykorzystujemy fizyczne kości bądź aplikację (możemy poprosić uczniów o wyrzucenie kości w smartfonie lub wyświetlić na ekranie tablicy). Na bazie wylosowanych ikon uczniowie wykonują polecenie, które wymyślimy.
6. TANGRAM, czyli chińska układanka
Sposób
pracy:
-Uczniowie wycinają figury i układają je zgodnie
z treścią zapisaną na ich krawędziach. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.
7. PATYCZKI LARYNGOLOGICZNE
Sposób
pracy:
-uczniowie
losują patyczki dla siebie,
-uczniowie
losują patyczek dla sąsiada z ławki/koleżanki/kolegi,
-uczniowie
tworząc zespoły (pary) losują jeden patyczek i wspólnie szukają odpowiedzi na pytanie,
-gra
zespołowa/grupowa (kaboom)
– raczej nie na początek lekcji, ale na jej podsumowanie.
Kilka powodów, dla których warto zastosować nietypowy początek lekcji:
1. Zwiększenie zaangażowania (przyciągamy uwagę uczniów i budzimy ich ciekawość),
2. Stymulacja kreatywności (zachęcamy uczniów do myślenia poza schematami, rozwijając ich wyobraźnię i zdolności twórcze),
3. Budowanie pozytywnej atmosfery (pomagamy stworzyć pozytywną atmosferę w klasie),
4. Rozwijanie umiejętności miękkich (zabawy, dyskusje czy gry językowe rozwijają umiejętności miękkie, takie
jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie i rozwiązywanie
problemów. To kompetencje, które są nie tylko ważne w edukacji, ale
także w życiu codziennym.),
5. Integracja grupy (uczniowie uczą się współpracować i komunikować ze sobą, co może poprawić relacje między nimi).
6. Wprowadzenie elementu zaskoczenia (element zaskoczenia sprawia, że uczniowie są bardziej uważni i
skoncentrowani. Nie wiedząc, czego się spodziewać, są bardziej skłonni
do aktywnego uczestnictwa i reagowania na to, co się dzieje.)