Strony

sobota, 4 sierpnia 2018

Postaw na eMOCje! Lodołamacze na pierwsze zajęcia


Chciałabym dziś przedstawić sześć sprawdzonych sposobów na przełamanie pierwszych lodów między nami i uczniami, a jednocześnie na integrację zespołu klasowego.
Wszyscy chcemy, aby uczniowie już podczas pierwszych lekcji poczuli się z nami bezpiecznie i swobodnie. Warto zatem od samego początku pracować nad pozytywnymi relacjami, miłą atmosferą i  poczuciem bezpieczeństwa w grupie nie tylko na zajęciach z wychowawcą, ale również na lekcji przedmiotu.

ice-breaker godzina z wychowawcą lekcja z wychowawcą
źródło: pixabay


1. Kto tak jak ja ma...  

Ustawiamy krzesła tak, aby tworzyły krąg. Nauczyciel zadaje pierwsze pytanie: "Kto tak jak ja ma siostrę? (brata, niebieskie oczy, lubi kreskówki itp). Wymienieni uczniowie wstają. Pozostali mogą na przykład bić brawo. Ci uczestnicy zabawy, którzy właśnie wstali, siadają. Pierwszy uczeń siedzący po lewej (lub po prawej) stronie nauczyciela zadaje kolejne pytanie zakończone według własnej inwencji "Kto tak jak ja...." i zabawa toczy się dalej :-)

zabawy integracyjne


2. Trzy "fakty o sobie"
Każdy z uczestników zabawy na kartce zapisuje trzy informacje o sobie. Dwie z nich muszą być zgodne z prawdą, trzecia powinna być wymyślona przez ucznia. Dalej zabawa może przebiegać dwutorowo:
► Karteczki zbieram nauczyciel i odczytuje na głos informacje z każdej z nich. Uczniowie próbują zgadnąć, czyje "trzy fakty" właśnie zostały zaprezentowane.
► Każdy z uczniów kolejno odczytuje to, co zapisał na karteczce. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, która informacja została wymyślona. Nawet w zespołach klasowych, które nie spotykają się ze sobą po raz pierwszy, okazuje się, że uczniowie nie do końca znają siebie i swoje tajemnice ;-)


integracja zespołu klasowegoo
źródło: pixabay

3. Kwiatek grupowy

Dzielimy klasę na kilkuosobowe grupy, uczniowie w obrębie swoich grup przeprowadzają rozmowę na temat tego, w czym są do siebie podobni, a co ich różni. Po zakończeniu rozmowy uczestnicy rozmowy wypełniają schemat kwiatka - ważne, aby płatków było tyle, ilu jest uczniów w grupie. W polach płatków jest miejsce na wpisanie różnic, a w polu środka - podobieństw.

powrót do szkoły

Następnie liderzy grup prezentują efekty pracy.

4. Powiedz mi ...
  
Aby przeprowadzić zabawę, musimy przynieść papier toaletowy!
Sadzamy uczniów w kręgu i wręczamy pierwszej osobie ni mniej ni więcej tylko właśnie papier toaletowy :-) Prosimy ucznia, aby oderwał dla siebie tyle listków papieru, ile chce i przekazał rolkę dalej. Każda osoba w kręgu odrywa dowolna liczbę listków. Kiedy już wszyscy posiadają swoje "fiszki", zaczynamy zabawę, w której chodzi o to, aby każdy powiedział o sobie tyle faktów, ile listków papieru oderwał. Zadbajmy o to, aby papier kojarzył się pozytywnie, był kolorowy i pachnący.


 
źródło: pixabay
 

5. Koło imion i gestów

Uczniowie ustawiają się w kręgu. Pierwsza osoba (może to być nauczyciel) wypowiada swoje imię oraz pokazuje dowolny gest. Kolejna osoba w kręgu powtarza imię oraz gest nauczyciela, a następnie dodaje swoje imię i swój znak. Następni uczestnicy zabawy powtarzają imiona oraz towarzyszące im gesty wszystkich uczestników. Jest to naprawdę angażująca gra służąca przede wszystkim szybkiemu zapamiętywaniu imion, ale także przełamaniu niepewności i nieśmiałości. 


źródło: pixabay

1.      6.Nigdy przenigdy 

Uczniowie i wychowawca/nauczyciel stoją w kręgu. Zasady tej aktywności również nie są skomplikowane. Jedna z osób mówi na głos  zdanie zaczynające się od słów „Nigdy przenigdy…”, a następnie  dopowiada wydarzenie, które nie miało miejsca w jej przeszłości, np.: „Nigdy, przenigdy nie jechałem rollercoasterem”. każdy, kto rzeczywiście nie robił tego samego, stoi w kręgu, natomiast osoby, które dana czynność wykonywały (w tym przypadku – jazda kolejką) ruszają w podróż dookoła kręgu stojących koleżanek i kolegów, a następnie wracają na swoje miejsce. Z kolei głos zabiera sąsiad lub sąsiadka osoby, która właśnie dokonała swojego „wyznania”.

 


Chętnie dowiem się, jakie Wy macie pomysły na integrację zespołu klasowego na pierwszych zajęciach :-)  Jakie "lodołamacze" sprawdzają się u Was?



Kolejna część zabaw integracyjnych znajduje się TUTAJ.

5 komentarzy:

  1. Uczę w klasach 1-3 SP - u mnie sprawdza się pacynka,która "stuka" z wnętrza biurka, bo chce wszystkich poznać, ale zarazem, trochę się boi i dlatego szepce mi wszystko do ucha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz :-) "Nieśmiała pacynka" to świetny pomysł!

      Usuń
  2. Świetne pomysły Asiu! Niektóre z nich wykorzystam we wtorek w pierwszej klasie liceum. 😊
    U mnie sprawdzają się karteczki motywujące. W tym roku zamierzam wykorzystać jeszcze zagadki Jarońskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agato, dziękuję za tak miłe słowa :-) Ciekawa jestem, jak pomysły sprawdzą się u prawie dorosłych licealistów...
      Prace Jarońskiego są genialne. Świetnie, że o nich napisałaś w poście :-) Kolejna inspiracja

      Usuń
  3. Ciekawa zabawa dla dzieciaków i dorosłych to "Monety". Przygotowujesz tyle monet ( 1,2,5 groszy) ilu uczniów + jedna dla nauczyciela. Każdy losuje jedną i odczytuje rok, w którym wybito daną monetę. Następnie uczestnicy zabawy zastanawiają się co ważnego wydarzyło się w tym roku w ich życiu. Zaczyna nauczyciel,podaje wszystkim swoją datę i istotne dla niego wydarzenie, które się z nią wiąże. Następnie wypowiadają się uczniowie.

    OdpowiedzUsuń