Strony

piątek, 8 grudnia 2023

LEPORELLO - podwórkowe zabawy naszych dziadków

W tym roku w czasie omawiania lektury "Chłopcy z Placu Broni" padło pytanie, na czym polega gra w kulki, w którą grali bohaterowie utworu. Kiedy wyjaśniałam uczniom reguły gry, uświadomiłam sobie, że wiele zabaw podwórkowych, w które sama jeszcze nie tak dawno (!) się bawiłam, nie jest znana dzisiejszej młodzieży. 

Kiedy przeczytałam u NIEIDEALNEJ POLONISTKI, jakie aktywności zaproponowała swoim uczniom na zakończenie lekcji z powieścią F. Molnara, postanowiłam jedną z nich dostosować do moich piątoklasistów. 

Pomyślałam, że dobrze byłoby, aby uczniowie porozmawiali z dziadkami na temat ich sposobów spędzania wolnego czasu w dzieciństwie.




Zaproponowałam piątoklasistom, aby stworzyli leporello na temat zabaw podwórkowych swoich przodków.

Leporello (jak podaje Wikipedia) to rodzaj publikacji poligraficznej bezoprawowej, w postaci arkusza (lub wstęgi) grubego papieru lub kartonu, kilkakrotnie, równolegle, naprzemiennie złamywanego do postaci harmonijki. Format leporello jest stosowany w ulotkach, folderach, programach, prospektach itp.

Przygotowałam instrukcję dla uczniów. Omówiłam ją i zapytałam o wątpliwości, które się nasuwają młodym ludziom przez przystąpieniem do pracy. 


Instrukcję dla ucznia można pobrać TUTAJ.

Z podziwem i ogromnym zainteresowaniem otwierałam leporella uczniów i  czytałam zapiski ich rozmów z dziadkami. Część z zabaw znałam z własnego doświadczenia, inne były nowością. 

Zapytałam uczniów, co było dla nich najciekawsze w czasie tworzenia książeczek. Zgodnie odpowiadali, że najmilsza część to spędzanie czasu z dziadkami i rozmowy z nimi. Bezcenne chwile.







Inne materiały wspomagające omawianie utworu i sprawiające, że czas z lekturą zapadnie w uczniowską pamięć, opisałam TUTAJ i TUTAJ, a także TUTAJ.

piątek, 1 grudnia 2023

LITERACKA FLORA I FAUNA (FISZKI)

Pomysły przychodzą parami.

Wariacją gry planszowej, o której pisałam TUTAJ, a właściwie jej pierwszą wersją były lekturowe fiszki, które w założeniu mają służyć powtarzaniu elementów świata przedstawionego omawianych w klasach 4-8 lektur. 4o kart w formie kół, na których zamieściłam elementy flory i fauny występujące w omawianych przez uczniów lekturach.


Materiał ten mam zamiar wykorzystać w następujący sposób: 

- uczeń losuje fiszkę, wskazuje utwór, w którym wylosowany element (zwierzę /roślina) wystąpił;

- inny uczeń podaje autora dzieła, którego tytuł podał jego kolega;

- kolejny uczeń określa rodzaj literacki utworu i podaje cechy rodzaju;

- następny uczeń określa gatunek, do jakiego należy utwór;

- inny uczeń podaje cechy gatunkowe danego gatunku.

Oczywiście, można zmienić taktykę w zależności od sposobu pracy z młodzieżą. Po wylosowaniu fiszki możemy poprosić ósmoklasistę o podanie tytułu, autora, rodzaju i gatunku. Możemy zaproponować również pracę w parach/grupach w oparciu o wylosowane fiszki. 


Fiszki dostępne bezpłatnie po skomentowaniu posta na profilu FB i kliknięciu TUTAJ 

Post o podobnej tematyce, zawierający dwie prezentacje wykonane w moim ukochanym genial.ly z ikonami nawiązującymi do lektur z klas 4-6 i 7-8 zamieściłam TUTAJ