piątek, 14 lutego 2020

Instrukcja genial.ly

Zgodnie z obietnicą daną na jednej z facebookowych grup polonistów publikuję instrukcję wykonania interaktywnego slajdu w genial.ly :-)




Zaczynamy od utworzenia konta na stronie genial.ly. Rejestrujemy się i potwierdzamy adres email. Logujemy się.


Następnie wybieramy  z menu po lewej stronie  opcję "create genially", a potem z szukamy pola z napisem "interactive image".


amazon instrukcja genially

Kolejny krok to wybór grafiki, która będzie tłem naszego slajdu. Ogromna galeria darmowych obrazów znajduje się w serwisie pixabay. 

pomysły polonistki

Druga strzałka na powyższym zdjęciu pokazuje ekspresowy film instruktażowy, który bardzo pomaga w stworzeniu własnego slajdu. Warto się z nim zapoznać.
Po wgraniu zdjęcia wybieramy rodzaj interaktywnych znaczników (strzałka nr 1), które będą odsyłać do zamieszczonych treści. Ja wybrałam zielone serduszka (strzałka nr 2). Do wyboru są numery i litery (numbers and letters), przyciski (buttons),  znaczniki (markers) z napisem czy ikony mediów społecznościowych.



Po chwili od naciśnięcia wybranego znacznika po lewej stronie możemy dostrzec go na ekranie naszego zdjęcia. Ja nacisnęłam 4 razy na serduszko, dlatego na swoim zdjęciu widzę cztery takie znaczniki. Nad znacznikiem widać białe pola [za pomocą "replace" (strzałka nr 4) możemy zastąpić go innym przyciskiem, a naciskając na ikonę "paluszka" (strzałka nr 3) przechodzimy do edycji treści, którą ma zobaczyć odbiorca naszego slajdu]. 

Znaczniki możemy dowolnie przesuwać, kiedy najedziemy na nie kursorem myszy i naciśniemy jej lewym przyciskiem. Możemy je również zmniejszać lub zwiększać - wystarczy, ze chwycimy myszą narożnik obiektu i przeciągniemy w odpowiednim kierunku.

Naszym oczom powinien ukazać się taki widok:


 Mamy do wyboru tooltip (chmurę, dymek), window  lub link. Decydujemy się np. na dymek.


Otwiera nam się pole przypominające dokument word. W podobny sposób jak w tym dokumencie możemy zamieścić tam test, który zobaczy odbiorca naszego slajdu. 

Zapisu treści zamieszczonych w znaczniku dokonujemy  przez opcje "save" na dole okienka po prawej stronie.

Oznaczenia na moim zdjęciu:
strzałka numer 1 - nazwa elementu,
strzałka numer 2 - miejsce, w które wpisujemy tekst,
strzałka numer 3 - zamiast tekstu możemy wkleić zdjęcie,
strzałka numer 4 - ikona osadzania.
Ikona osadzania służy do umieszczenia materiału w taki sposób, by mógł się on otworzyć bezpośrednio w oknie czy dymku bez konieczności kopiowania linku (tak jak w moim pierwszym serduszku).
Poniżej pokazuję, w jaki sposób uzyskać link do osadzania w serwisie youtube:
- wybieramy film,
- klikamy "udostępnij"
- wybieramy opcje "osadź",
- kopiujemy link (dodatkowo możemy skorzystać z opcji ustawienia dokładnego czasu, w jakim zacznie się film).




W podobny sposób postępujemy, jeśli chcemy za pomocą znacznika odesłać ucznia do interaktywnego ćwiczenia (np. w learning apps - u mnie to trzecie serduszko) .



Zmiany, które nanosimy podczas pracy, zapisują się automatycznie. Jeśli chcemy usunąć jakikolwiek element, naciskamy go i szukamy w lewym górnym rogu ikony kosza. Jeśli chcemy przywrócić ten element, szukamy również w lewym górnym rogu strzałki "cofnij". 

Górnej ikony kosza nie pomylmy z dolną ikoną śmietnika (ten usuwa całą stronę).

Aby na naszym slajdzie zamieścić napisy szukamy w menu po lewej stronie ikony "tekst" oznaczonej literą "A". Dopasowujemy szablon, wpisujemy notatki, uwagi, tytuł - słowem to, czego potrzebujemy. Nasz tekst również tutaj możemy edytować tak jak w dokumencie tekstowym lub usunąć go za pomocą ikony kosza.



W każdej chwili możemy "podejrzeć" jak wygląda nasz slajd. Korzystamy wówczas z ikony oka widocznej w prawym górnym rogu. 
Widzimy wówczas gotowy slajd i możemy już uaktywnić nasze znaczniki. Aby bezpiecznie wrócić do trybu przygotowania slajdu naciskamy pole "edit" w prawym górnym rogu (widać na poniższym zdjęciu).



Kiedy zamieścimy już wszystko to, zaplanowaliśmy na naszym slajdzie, możemy go publikować. W prawym górnym rogu znajduje się ikona "ALL SET", która będzie nam pomocna w udostępnianiu naszego dzieła.


Link, który - niestety - jest dość długi i nie wygląda atrakcyjnie, możemy skrócić na przykład za pomocą aplikacji bit.ly 
(http://bit.ly/kursgenialy)
lub zakodować, wykorzystując generator kodów qr, wydrukować i w takiej postaci wręczyć uczniom :-)
polonistkaprzytablicy
To chyba wszystko, o czym należy pamiętać, tworząc interaktywny obraz w genial.ly. Polecam serdecznie wykorzystanie tej platformy w pracy. Zajęcie to jest może trochę czasochłonne, ale jednocześnie efektowne :-) Równie spektakularne są prezentacje stworzone na tej stronie, ale o tym może w kolejnym poście.

 

86 komentarzy:

  1. Dziękuje bardzo za tak dokładną instrukcje tworzenia dopiero raczkuje w tym narzędziu i na pewno teraz będzie łatwiej👏🏻👏🏻Z wyrazami szacunku Ania Tracz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, ze mogłam pomóc :-)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za klarowną i przejrzystą instrukcję. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Dziękuję, brakowało mi takiej instukcji. Cieszę się ze wszystko wyjasniasz.☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję bardzo. Instrukcja jest przejrzysta i zrozumiała 👍

    OdpowiedzUsuń
  4. Instrukcja doskonała😊Bardzo dziękuję:-) Czy udało się może Pani rozgryźć, w jaki sposòb zmienić w ustawieniach, aby zadania na dany dzień można było otworzyć dopiero danego, konkretnego dnia?

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję bardzo za instrukcje i wspaniały pomysł :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam
    Proszę o pomoc w kwestii dołączenia strony z learningApps. Mam z tym problem bo nie pokaz mi się zadanie np. dopasowania obrazków do tekstu. Jest sam link, który skopiowałam. Dodam, że korzystałam z gotowej aplikacji. Czy problem leży w tym że muszę zrobić sama swoje zadanie?
    Nie jestem biegła w pracy z komputerem, a to że udało mi się dodać link z YouTube i zdjęcie główne to dla mnie już wielki sukces. Bardzo proszę o wskazówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może skopiowała Pani link do aplikacji, a nie kod html (opcja "osadź").
      Proszę odezwać się do mnie za pośrednictwem Messengera, postaram się pomóc w miarę możliwości.

      Usuń
  7. super, dzieki za wsparcie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. \Musze napisać, że mam ten sam problem co poprzedniczka. Filmy osadzają się bez problemu, natomiast z lerrning aps nie osadzają się są widoczne tylko linki

      Usuń
    2. Learningapps przeżywa obecnie oblężenie... Może tu jest problem? Ja nie mogę otworzyć na tej stronie swoich aplikacji, z których od dawna korzystałam.

      Usuń
  8. Witam, mam pytanie czy w tej aplikacji mogę wstawić plik pdf? Ewentualnie prezentację power point? Ewentualnie jakiś odsyłacz do takiego pliku. Dziękuję z góry Patrycja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie pliki może Pani umieścić na Dysku Google, a następnie je udostępnić na slajdzie jako linki. Uczen, klikając w link umieszczony przez Panią, zostaje przekierowany do wybranego pliku (pdf, prezentacji czy innego). Pozdrawiam, Asia.

      Usuń
  9. Witam. Czy muszę wykupić jakiś pakiet premium żeby dodawać linki, zdjęcia,itp. Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie musisz wykupować wersji premium. To jest w wersji darmowej.

      Usuń
  10. Dziękuję bardzo. Zaczynam dzisiaj bawić się z tym programem. Nie wiedziałam od czego zacząć, dlatego Twoja instrukcja jest mi bardzo pomocna. Zobaczymy co mi z tego wyjdzie

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję. Świetna instrukcja. Bardzo mi się przydała.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy jest sposób żeby dodać do prezentacji film z dysku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z dysku dodajemy pliki przez podlinkowanie ich, (z tego, co mi wiadomo). Natomiast z YouTube'a można osadzać filmy w prezentacji w taki sposób, by otworzyły się w małym telewizorku :-)

      Usuń
  13. Swietna instrukcja.Dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy da się załączyć plik tak aby użytkownicy mogli go pobrac z prezentacji genially?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pod warunkiem, ze plik jest w dokumentach google.

      Usuń
  15. Dziękuję Pani bardzo za jasną instrukcję! tak jak lubię, prosto i profesjonalnie! Dla humanistów po prostu!

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny, jasny opis. Jeszcze ciekawi mnie jak dołączyć formularz googla z pytaniami pod którymi wyświetla się "wyślij"

    OdpowiedzUsuń
  17. Dlaczego nie mogę osadzic film w taki sposob aby mógł sie wyswietlac w malym okienku w prezentacji.Czy po udostępnieniu prezentacji mozna nadal cos dodawac bez ponownego podawania linku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edycję można przeprowadzić w każdej chwili. Film otworzy się w okienku, ale trzeba skorzystać z opcji insert.

      Usuń
  18. a czy jest możliwość, aby przygotowaną przez innego autora prezentację lub interaktywny obraz skopiować i zmodyfikować tworząc tym samym swoją pracę w oparciu o materiały innych autorów? Jeśli tak, to w jaki sposób?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli udostępni wersję reuseble to tak. Ale nie każdą.

      Usuń
  19. Nie, takiej możliwości nie ma. Można duplikować swoje projekty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak duplikuje się swoje projekty?

      Usuń
    2. Wystarczy na stronie głównej znaleźć projekt, który chcemy zduplikować, a następnie najechać na niego myszką. W prawym górnym rogu pojawię się trzy kropki. Tam będzie opcja "duplicate".

      Usuń
  20. Czy można dodać plik mp4 lub avi z własnego dysku?

    OdpowiedzUsuń
  21. Dzień dobry. Mam pytanie odnośnie zapisu wykonanej prezentacji. Jeśli zapisałam swoją prezentację, mam do niej link, a później na tej samej nanoszę zmiany to wszyscy je widzą. Jak zrobić żeby klasa miała prezentację pierwotnie stworzoną, a inna klasa gdzie musiałam nanieść kilka zmian - swoją do odczytu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę znaleźć w górnym rogu trzy kropeczki, kiedy na nie Pani naciśnie, rozwija się menu - szukamy "duplicate" i duplikujemy swój projekt.

      Usuń
  22. Dziękuję ślicznie za podpowiedź :) Miłego dnia życzę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dzień dobry. Dziękuję za pomocną instrukcję - dzięki niej początki mojej przygody z genial.ly są łatwiejsze :).Mam pytanie: czy istnieje możliwość przeszukiwania cudzych prezentacji na genial.ly poza działem inspiration?

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam.Czy i w jaki sposób mogę umieścić w prezentacji genially filmik, który mam np. na telefonie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co się orientuję, należy ten filmik umieścić w serwisie YouTube, a następnie osadzić w prezentacji.

      Usuń
  25. Witam.
    Zrobiłam prezentację i wszystko bardzo dobrze działa na wybranej przeglądarce, np Mozilla. Na innych niestety nie. Litery i położenie tekstu są pozmieniane. Zastanawiam się, czy może ja robię coś źle..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam do tej pory takiego problemu. Niestety, nie potrafię pomóc.

      Usuń
  26. Dzień dobry, poszykuję możliwości przejścia do kolejnej pozycji warunkowo po wpisaniu właściwej wartości, a nie wybraniu jej z podanych (żeby ograniczyć strzelanie), nie wiem nawet w którym szablonie tego szukać (jestem mocno początkująca), z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogłaby Pani konkretniej sprecyzować swoje zapytanie? Nie bardzo rozumiem problem...

      Usuń
  27. Przepraszam ale coś kliknęłam w trakcie pisania i nie wiem nawet ile weszło oj chyba większa ze mnie gapa niż myślałam

    OdpowiedzUsuń
  28. Przepraszam rzeczywiście było nie jasno
    Jeśli zadaję pytanie uczniom to umiem zrobić je w formie zadania zamkniętego odp a, b, c niestety nie wiem jak uzyskać możliwość wpisania przez ucznia odpowiedzi tak żeby przeszedł dalej tylko wtedy gdy odpowiedź będzie poprawna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już są elementy kodowania. Proszę zajrzeć na YT:
      https://youtu.be/xO1RWKOoxlY
      Być może tutaj znajdzie Pani odpowiedź na swoje pytanie.

      Usuń
  29. Dzień dobry, dziękuję za nieocenioną pomoc w pierwszych krokach z Genially :) Przeczytałam, że wykupiony plan automatycznie zostanie przedłużony po 12 miesiącach. Co ewentualnie muszę zrobić, żeby tak się nie stało?

    OdpowiedzUsuń
  30. Z tego, co wiem, płaci się z góry :-) (Nie zapłacisz, nie korzystasz)

    OdpowiedzUsuń
  31. Dzień dobry, jeszcze nie rozpoczęłam pracy w genialy, dkatego mam pytanie czy jest ona płatna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Korzystanie z większości funkcji jest bezpłatne. Można również wybrać plan "pro", jeśli komuś nie wystarczają opcje dostępne w wersji bezpłatnej..

      Usuń
  32. Dzieki serdeczne za instrukcje. Mam pytanie. Jesli wkleje do Genilly link do np. learningapps i automatycznie mi wyskakuje. Czy jest mozliwosc automatycznego powrotu do genially po skonczonym zadaniu w learningapps?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja korzystam z opcji "WINDOW", wtedy zadanie otwiera się w oknie, które w każdej chwili można zamknąć :-)

      Usuń
  33. Czy można edytować gotowe prezentacje?

    OdpowiedzUsuń
  34. Czy można edytować gotowe prezentacje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można edytować i duplikować swoje projekty.

      Usuń
  35. Trafiłam na Pani bloga w akcie desperackiego poszukiwania odpowiedzi na następujące pytanie: Jak utworzyć puzle ze zdjęcia w Quiz Puzzle na genial.ly? Wszystko już mamy oprócz najważniejszego ;)
    Będę wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  36. Pani Sylwio, nie robiłam wcześniej puzzli. Jakoś nie były mi potrzebne. Może w grupie na FB znajdzie Pani odpowiedź? https://www.facebook.com/groups/868064883659074/?ref=share

    OdpowiedzUsuń
  37. Nagrałam się na dyktafon w telefonie. Przeniosłam na dysk komputera. Chciałabym to wstawić w prezentację. Czy muszę mieć pakiet Premium? Jeśli nie, to jak to zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba mieć pakietu premium. Najprościej chyba byłoby zamieścić nagranie na dysku i w prezentacji wstawić link do tego nagrania.

      Usuń
  38. Dzień dobry, ja utknęłam na slajdzie "gamowym" (game- sequnc maze). Ułożyłam pierwszy slajd z pytaniami i utknęłam na slajdzie z kodem.Mogę prosić o pomoc?
    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  39. Proszę odezwać się do mnie przez messengera, postaram się pomóc, jeśli będę umiała.

    OdpowiedzUsuń
  40. Pytanie: Czy jest możliwość w genial.ly, żeby obsługa programu była w języku polskim ? U mnie z angielskim bardzo słabo, no i może mi to znacznie utrudniać pracę oraz po prostu przeszkadzać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, Genially to aplikacja hiszpańska. U mnie z angielskim również nie jest "różowo", zatem muszę posiłkować się tłumaczem google 🙂

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź :)

      Usuń
  41. Instrukcja bardzo pomocna.Dziękuję. U mnie działa prawie wszystko, tzn. nie poznałam jeszcze wszystkich możliwości tego narzędzia. Mam pytanie dotyczące kwestii udostępniania w sieci. Kopiuje sobie link na fb lub padlet i podobnie udostępniam uczniom w zadaniach domowych. Gdy chcę znaleźć tematycznie swoją pracę w wyszukiwarce google to jej nie widzę, dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
  42. Wybierając prawym przyciskiem myszy "tłumacz na język polski" i gotowe. Działa w Chrome, nie wiem jak w innych przegladarkach

    OdpowiedzUsuń
  43. Czy i w jaki sposób mogę edytować znalezione w sieci genially?

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam, przepraszam ze zawracam glowe ale nie mam kogo zapytac. Genially obraca mi zdjecia w pion, mimo,ze laduje zdjecie w poziomie. Nie moge tego obejsc. Jest na to jakis sposob? Bede wdzieczna za pomoc bo juz ktorad godzine sie mecze...

    OdpowiedzUsuń
  45. Chciałabym zapytać, nim zacznę swoją przygodę z Genial.ly, czy mogę umieszczać taką prezentację na TEAMS jako zadania do odesłania? Chciałabym uatrakcyjnić zajęcia kartą pracy w Genial.ly i zależy mi, by w czasie zajęć on-line uczniowie pracowali samodzielnie z Genial.ly i odsyłali mi swoje prace. Pozdrawiam Kamila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak. Na końcu prezentacji (np.oststni slajd) można umieścić link do arkusza google, w którym uczeń - jeśli oczywiście będzie Ci to odpowiadać- będzie musiał podać swoje imię. Dzięki temu będziesz wiedziała, kto dotarł do końca.

      Usuń
  46. Czy mogę do tworzonej siebie prezentacji wstawić linki do innych prezentacji(nie moich)genially> Czy są potrzebne jakieś zgody, czy moje oświadczenie, że korzystam z cudzych materiałów?

    OdpowiedzUsuń
  47. Zrobiłam prezentacje na komputerze i wszystko jest ok. Gdy otwieram ja na komórce to wszystko się rozjeżdża. Czy można ją jakoś dostosować aby także w przeglądarce w telefonie ładnie się wyświetlała?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, prezentacje otwierane w urządzeniach mobilnych nie są zupełnie takie same jak te, które otwieramy za pomocą przeglądarki w komputerze...

      Usuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia