Strony

piątek, 8 grudnia 2023

LEPORELLO - podwórkowe zabawy naszych dziadków

W tym roku w czasie omawiania lektury "Chłopcy z Placu Broni" padło pytanie, na czym polega gra w kulki, w którą grali bohaterowie utworu. Kiedy wyjaśniałam uczniom reguły gry, uświadomiłam sobie, że wiele zabaw podwórkowych, w które sama jeszcze nie tak dawno (!) się bawiłam, nie jest znana dzisiejszej młodzieży. 

Kiedy przeczytałam u NIEIDEALNEJ POLONISTKI, jakie aktywności zaproponowała swoim uczniom na zakończenie lekcji z powieścią F. Molnara, postanowiłam jedną z nich dostosować do moich piątoklasistów. 

Pomyślałam, że dobrze byłoby, aby uczniowie porozmawiali z dziadkami na temat ich sposobów spędzania wolnego czasu w dzieciństwie.




Zaproponowałam piątoklasistom, aby stworzyli leporello na temat zabaw podwórkowych swoich przodków.

Leporello (jak podaje Wikipedia) to rodzaj publikacji poligraficznej bezoprawowej, w postaci arkusza (lub wstęgi) grubego papieru lub kartonu, kilkakrotnie, równolegle, naprzemiennie złamywanego do postaci harmonijki. Format leporello jest stosowany w ulotkach, folderach, programach, prospektach itp.

Przygotowałam instrukcję dla uczniów. Omówiłam ją i zapytałam o wątpliwości, które się nasuwają młodym ludziom przez przystąpieniem do pracy. 


Instrukcję dla ucznia można pobrać TUTAJ.

Z podziwem i ogromnym zainteresowaniem otwierałam leporella uczniów i  czytałam zapiski ich rozmów z dziadkami. Część z zabaw znałam z własnego doświadczenia, inne były nowością. 

Zapytałam uczniów, co było dla nich najciekawsze w czasie tworzenia książeczek. Zgodnie odpowiadali, że najmilsza część to spędzanie czasu z dziadkami i rozmowy z nimi. Bezcenne chwile.







Inne materiały wspomagające omawianie utworu i sprawiające, że czas z lekturą zapadnie w uczniowską pamięć, opisałam TUTAJ i TUTAJ, a także TUTAJ.

piątek, 1 grudnia 2023

LITERACKA FLORA I FAUNA (FISZKI)

Pomysły przychodzą parami.

Wariacją gry planszowej, o której pisałam TUTAJ, a właściwie jej pierwszą wersją były lekturowe fiszki, które w założeniu mają służyć powtarzaniu elementów świata przedstawionego omawianych w klasach 4-8 lektur. 4o kart w formie kół, na których zamieściłam elementy flory i fauny występujące w omawianych przez uczniów lekturach.


Materiał ten mam zamiar wykorzystać w następujący sposób: 

- uczeń losuje fiszkę, wskazuje utwór, w którym wylosowany element (zwierzę /roślina) wystąpił;

- inny uczeń podaje autora dzieła, którego tytuł podał jego kolega;

- kolejny uczeń określa rodzaj literacki utworu i podaje cechy rodzaju;

- następny uczeń określa gatunek, do jakiego należy utwór;

- inny uczeń podaje cechy gatunkowe danego gatunku.

Oczywiście, można zmienić taktykę w zależności od sposobu pracy z młodzieżą. Po wylosowaniu fiszki możemy poprosić ósmoklasistę o podanie tytułu, autora, rodzaju i gatunku. Możemy zaproponować również pracę w parach/grupach w oparciu o wylosowane fiszki. 


Fiszki dostępne bezpłatnie po skomentowaniu posta na profilu FB i kliknięciu TUTAJ 

Post o podobnej tematyce, zawierający dwie prezentacje wykonane w moim ukochanym genial.ly z ikonami nawiązującymi do lektur z klas 4-6 i 7-8 zamieściłam TUTAJ





poniedziałek, 27 listopada 2023

KODOWANIE - LINKI DO DOKUMENTÓW

Poniżej w treści posta pod grafiką podaję linki do dokumentów z kodowaniem. Można je bezpłatnie pobierać na swój dysk :-)

Udanego kodowania :-)

MINIONEK - części mowy - KLIK

EMOTKA - rodzaje zdań - KLIK

WAŻKA - imiesłowy - KLIK

PINGWINEK  - tryby czasownika - KLIK

HOBBIT - części mowy - KLIK


Uwaga do karty z hobbitem - proszę poprawić wyraz ”maluję” na dowolny bezokolicznik. Pola H8, H9, I10, I11 powinny być w kolorze nude. Wkradł mi się chochlik do kodowania.


 

niedziela, 13 sierpnia 2023

Polonistyczna gra powtórkowa

Przed egzaminem moi uczniowie powtarzają treści w różnorodny sposób. Często stosuję "tajne" techniki i metody, aby młodzież, myśląc, że bawi się, powtarzała wiadomości. 

Jedną z takich "podstępnych" metod jest gra w "polonistyczną planszówkę".

Ostatnio przygotowałam planszową polonistyczną grę powtórkową. Ósmoklasiści, stając na określonym polu z motywem roślinnym lub zwierzęcym, przypomnieli sobie utwór, w jakim wystąpił ten motyw, jego autora, rodzaj i gatunek.

 

gra polonistka przy tablicy

Dzielę klasę na mniejsze grupy, każda z nich otrzymuje ode mnie planszę formatu A3, pionki i kostkę oraz kartki z wydrukowanymi tabelami (w ilości takiej, ilu uczniów jest w grupie). Zadaniem gracza jest przejść od startu do mety. Ósmoklasista, przystając na polu z symbolem, uzupełnia tabelę o konkretne informacje dotyczące lektury (autor, tytuł, gatunek, rodzaj). Następnie ja sprawdzam poprawność wykonanego zadania lub uczniowie sprawdzają samodzielnie w grupie, wymieniając się tabelkami. 

Inne gry znajdziecie po kliknięciu <TUTAJ>. Sprawdźcie :-)


 

środa, 19 lipca 2023

Lodołamacze na pierwsze zajęcia - cz.2

Wpis dotyczący zabaw integrujących grupę, w którym przedstawiłam sześć sprawdzonych sposobów na przełamanie pierwszych lodów między nami i uczniami (można się z nim zapoznać TUTAJ), cieszy się od dawna sporą popularnością wśród czytelników bloga. Dlatego przygotowałam spis kilku innych aktywności, które u mnie sprawdzały się w pracy z uczniami. Dziś chciałabym uzupełnić poprzedni post kolejnymi propozycjami takich aktywności, które świetnie sprawdzają się jako pomoc w nawiązywaniu relacji i scalaniu grupy. 


Jeśli już na początku skutecznie rozładujemy napięcie związane kształtowaniem się grupy, zgramy jej członków ze sobą i z nami, wprowadzimy element gry i zabawy, spowodujemy, że nasi uczniowie poczują się z nami bezpiecznie i swobodnie, a przez to będą efektywnie pracować na kolejnych zajęciach.


1. KTO TAK JAK JA

Uczniowie siedzą w kole. Jedna osoba (chętna lub wyznaczona przez nauczyciela/wychowawcę/opiekuna grupy) wstaje i zadaje pytanie: "Kto tak jak ja... ma niebieskie oczy?" kończąc je poleceniem według własnego uznania: "...ten robi przysiad/skacze/obraca się wokół własnej osi".  Wszyscy, którzy mają niebieskie oczy wówczas wykonują wskazaną czynność. Następnie następuje zmiana osoby w środku koła (jest nim następny chętny uczestnik aktywności).



Zabawa ma jeszcze inny wariant: dziecko będące w środku koła zadaje pytanie, ale kończy je formułą "ten wstaje i zmienia miejsce". Wówczas wszyscy, którzy wstali, zamieniają się miejscami. Osoba, dla której zabrakło miejsca, zostaje w kole i zadaje pytanie.


2. DOMINO

Opiekun grupy/wychowawca wyznacza jedną osobę (lub dokonuje wyboru spośród chętnych uczniów) jako pierwszą część domina. Ta osoba musi "dobrać" swoją brakującą część, która będzie pasować do niej. Aby to zrobić, mówi: "szukam kogoś, kto tak jak ja lubi... (na przykład miętowe gumy do żucia". Ktoś, kto spełnia ten warunek dołącza do pierwszej osoby, a następnie informuje, kogo szuka. Zabawa toczy się do momentu, aż wszystkie dzieci zostaną przyłączone do "układanki". 


3. CZTERY KĄTY

Zabawę i materiały do niej znalazłam na stronie www.steach.co. (Nie jest to post sponsorowany!) Aktywność niezmiernie podobała się moim wychowankom. Po wykorzystaniu pytań z kart dostępnych TUTAJ,  uczniowie sami stworzyli dodatkowe pytania z wariantami odpowiedzi, aby wydłużyć czas na wzajemne poznawanie i integrację.

Zabawa polega na tym, że nauczyciel lub wyznaczony uczeń czyta pytanie i możliwe warianty odpowiedzi wraz z numerami od 1 do 4. Wcześniej w czterech kątach sali  rozkładamy kartki z numerami. Po wysłuchaniu pytania i możliwych odpowiedzi uczestnicy zabawy przemieszczają się do tego z kątów, który był przypisany do wybranej przez siebie odpowiedzi.


4. KROK W PRZÓD 

Jedna osoba (wyznaczona na ochotnika lub drogą losowania) ustawia się tyłem do innych uczestników zabawy stojących w równym rzędzie oddalonych na dowolną ustaloną przez opiekuna odległość i zdaje pytania (to ustawienie przypomina grę "Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!"). Osoby, które mogą odpowiedzieć twierdząco na zadane pytania, robią krok w przód. Pytania nie mogą być skomplikowane i muszą umożliwiać podjęcie szybkiej decyzji tak, aby gra toczyła się sprawnie. (Kto ma czarne włosy? Kto ma okulary? Kto ma brata?). Osoba, która jako pierwsza dotrze do uczestnika zadającego pytania, zamienia się z nim rolami.


Jeśli macie sprawdzone sposoby na integrację zespołu klasowego, podzielcie się nimi, proszę, w komentarzu. Chętnie spróbuję czegoś nowego.


Podsyłam również pomysł na grę "Ja mam... Kto ma...?", która świetnie sprawdzi się na początek lub koniec (roku szkolnego, półkolonii, zielonej szkoły). Kliknij TUTAJ :-)

środa, 5 lipca 2023

Części zdania+ zadania z arkuszy egzaminacyjnych

Budowa zdania pojedynczego, a więc element nauki o języku, nie jest dla wielu uczniów ulubionym zagadnieniem na lekcjach języka polskiego. Wymaga bowiem logicznego myślenia i odwoływania się do nabytej we wcześniejszych latach wiedzy nie tylko o częściach zdania pojedynczego, ale również o częściach mowy. Niestety, my nauczyciele języka polskiego, zdajemy sobie z tego sprawę. 

 


Wiadomo, że zawsze staramy się ułatwić zdobywanie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności naszym uczniom. Dlatego w toku egzaminacyjnych powtórek przygotowałam dla moich ósmoklasistów dwie prezentacje dotyczące części zdania, wykorzystując moją ulubioną aplikację, jaką jest canva. Na slajdach umieściłam informacje na temat podmiotów, orzeczeń i pobocznych części zdania. Do prezentacji dołożyłam również screeny zadań dotyczących tych zagadnień, które pojawiły się w arkuszach egzaminacyjnych w latach ubiegłych. 

 

Prezentacje umieściłam na swoim facebookowym profilu, gdzie cieszyły się sporym zainteresowaniem. Dlatego linki do nich zamieszczam tutaj, aby spełniały swą rolę w kolejnych latach.

Prezentacja GŁÓWNE CZĘŚCI ZDANIA

Prezentacja POBOCZNE CZĘŚCI ZDANIA

 



piątek, 30 czerwca 2023

Integracyjny koniec roku

W dniu zakończenia roku przed rozejściem się do domów ze świadectwami zaproponowałam uczniom grę "Ja mam ... Kto ma" dotyczącą naszej klasy. Pytania i odpowiedzi łączyły się z wydarzeniami i uczniami mojej wychowawczej klasy oraz szkołą, w której uczniowie się uczą.


Uczniowie z dużym zainteresowaniem zagrali w grę dwukrotnie, dlatego publikuję na blogu karty w formie linków do dokumentów Google'a. Są to dokumenty do edycji. 
Proszę o nieusuwanie ich, aby posłużyły kolejnym chętnym wychowawcom. 
Po dokonaniu edycji należy pobrać plik (jako obraz lub pdf) i wydrukować/zapisać na własnym komputerze.

karty 1-6 KLIK

karty 7-12 KLIK

karty 13-18 KLIK

karty 19-24 KLIK






niedziela, 11 czerwca 2023

Patyczki sposobem na ...

Na moich lekcjach często wykorzystuję patyczki laryngologiczne, które są ciekawą pomocą służącą uatrakcyjnianiu wszelkich powtórek. Kosztują naprawdę grosze i są dostępne w każdej aptece oraz w popularnych sklepach internetowych, zatem nie ma problemu z ich zdobyciem. Do tego drukarka i nożyczki oraz dobry klej i odrobina wolnego czasu 😉


Patyczki idealnie będą nadawały się do wykorzystania na zdjęciach indywidualnych, a także w pracy z całym zespołem klasowym bądź pracy w grupach czy w parach. Sprawdzą się świetnie przy wprowadzaniu nowego materiału bądź przy podsumowaniu omówionych treści, a także jako przerywnik toku lekcyjnego 😉



Materiały, które przygotowałam na lekcje z moimi uczniami obejmują pakiety z:

🧡 pytaniami do lektur omawianych w klasach IV - VI,


🧡 pytaniami do lektur omawianych w klasach VII-VIII,


🧡 częściami mowy (losowe wyrazy - uczeń czyta słowo na głos j nazywa, jaka to część mowy, czy wyraz jest odmienny czy nie i określa formę wyrazu),

🧡 zagadnieniami dotyczącymi pojęć teoretyczno - literackich wymienionych w podstawie programowej z języka polskiego (świetna powtórka przed egzaminem).




Patyczki są dostępne na portalu złoty nauczyciel po kliknięciu TUTAJ  

Zachęcam do wypróbowania i podzielenia się opinią 👍


Spotkanie z autorką książek

Czytanie jest bardzo ważną umiejętnością, której brak we współczesnym świecie uniemożliwia właściwe, swobodne funkcjonowanie. Jest ono kluczem do wiedzy, do dobrej jakości życie. Dzięki temu procesowi zdobywamy wiedzę, uzupełniamy wiadomości i rozwijamy nasze kompetencje językowe, umożliwiamy sobie umiejętność swobodnego nazywania naszych uczuć i określenia potrzeb oraz ich zwerbalizowania. Dlatego wykorzystuję każdą okazję, aby czytelnictwo popularyzować.



Korzystając z możliwości, jaką daje mi osobista znajomość z autorką książek dla dzieci i młodzieży mieszkającą w centrum Polski, Anną Bobrowicz, zorganizowałam w szkole, w której pracuję, spotkanie dla młodszych uczniów. Pani Anna przyjęła nasze zaproszenie i tak, na dzień 9 maja 2023 roku przy współpracy z koleżankami uczącymi w klasach I-III zaplanowalysmy wydarzenie, które realizowało dwa cele. Pierwszym z nich jest oczywiście popularyzacja czytelnictwa, które w dzisiejszych czasach nie jest łatwym zadaniem z uwagi na intensywność wypierania książki przez massmedia czy zmniejszenie się zainteresowania wśród społeczeństwa książką, a zwłaszcza literaturą piękną. 



Drugi cel to propagowanie wiedzy i nawyków ekologicznych wśród młodych ludzi.  Niektóre z utworów stworzonych przez p. Annę podejmują mniej lub bardziej intensywnie temat aktywności ekologicznej. Dlatego i w czasie spotkania literatka we właściwy sobie sposób (między wierszami) wplotła warsztaty ekologiczne dla uczniów klasy pierwszej i drugiej.  Z rolek po papierze toaletowym, wytłaczanek po jajkach, gazet, kartonów, czy widokówek powstały magiczne przedmioty dzięki nieograniczonej wyobraźni dzieci. 



Polecam zorganizowanie takiego spotkania u siebie. Uczniowie byli zachwyceni taka formą zajęć. Ja również - osiągnęłam swój cel, po raz kolejny "zarzucilam czytelniczą wędkę".

Z autorką literatury dziecięcej kontaktować można się w sieci, Pani Anna ma tu swoje miejsce w postaci bloga pod adresem www.annabobrowicz.pl



sobota, 18 lutego 2023

45 minut na kompetencje kluczowe - "Artysta" Mrożka

Dziś chciałabym podzielić się planem lekcji uwzględniającym kompetencje kluczowe. Zajęcia języka polskiego odbyły się w klasie 8, omawialiśmy "Artystę" S. Mrożka. Była to jedna z dwóch jednostek lekcyjnych zaplanowanych na realizację tematu: "Dlaczego kogut nie został artystą?"



Zaczęliśmy od zapoznania się z materiałem przygotowanym w aplikacji MyHeritage.

 

Następnym krokiem było wykorzystanie aplikacji answergarden (4. kompetencje informatyczne i 6. kompetencje społeczne i obywatelskie). Uczniowie wykonali ćwiczenie z leksyki - zgromadziliśmy wyrazy pokrewne do słowa "artysta". Przy tym zadaniu uczniowie pracowali w parach (3. kompetencje matematyczne - losowali karteczkę z działaniem matematycznym, poszukując tego samego wyniku tabliczki mnożenia -   np. 4*12 i 6*8).

 

Kolejny etap to swobodne wypowiedzi uczniów na temat tego "Co to znaczy być artystą?" i "czym różni się artysta od celebryty?"(1. porozumiewanie się w języku ojczystym)

Dzień wcześniej zadałam pracę domową dla chętnych - było nią odszukanie w dostępnych źródłach internetowych pochodzenia i znaczenia słowa "cyrk". Teraz poprosiłam o zaprezentowanie przygotowanej treści (2. porozumiewanie się w językach obcych - promowanie znajomości języków obcych).

Wysłuchaliśmy tekstu S. Mrożka, wykorzystując nagrania z multibooka. Następnie krótko omówiliśmy elementy świata przedstawionego utworu (1. porozumiewanie się w języku ojczystym) i rozwiązaliśmy quiz przygotowany w aplikacji kahoot (4. kompetencje informatyczne). Quiz można zobaczyć <TUTAJ>.

Następnym elementem lekcji była analiza ogłoszenia, które pojawiło się w tekście opowiadania S. Mrożka. Wspólnie (1. porozumiewanie się w języku ojczystym) przypomnieliśmy elementy, jakie winny znaleźć się w kompletnym ogłoszeniu. Podzieliłam uczniów na grupki, dobierając ich według swojego subiektywnego odczucia co do poziomu ich możliwości. Tu ósmoklasiści mogli zadecydować czy chcą zadanie łatwiejsze - z instrukcją wzbogaconą o podpowiedzi (1 punkt), o średnim poziomie trudności (uboższe podpowiedzi) za 2 punkty czy podejmują się realizacji zadania za 3 punkty. Uczniowie mieli na realizację ogłoszenia określony czas. Dzięki wykorzystaniu przez mnie aplikacji clasroomscreen mogli odpowiednio zarządzać swoim czasem (7. inicjatywność i przedsiębiorczość oraz 5. umiejętność uczenia się).

Po upływie czasu grupki zaprezentowały efekty swojej pracy (7. inicjatywność i przedsiębiorczość oraz 8. świadomość i ekspresja kulturalna). Poszczególne zespoły wyraziły uwagi na temat tego, czy spełniają one wszystkie wymogi ogłoszenia jako formy wypowiedzi.

W ramach pracy domowej uczniowie mieli wpisać treść swoich ogłoszeń do zeszytów przedmiotowych.