Przy okazji omawiania form przymiotnika uczniowie klasy czwartej dowiedzieli się, że przymiotnik odmienia się aż przez 5 rodzajów.
Strony
▼
czwartek, 14 grudnia 2017
Frytki w pięciu ... rodzajach
Pomysł na gramatyczne frytki znalazłam na blogu polskinaczasie, ale nie byłabym sobą, gdybym nie dostosowała go do własnych potrzeb.
Przy okazji omawiania form przymiotnika uczniowie klasy czwartej dowiedzieli się, że przymiotnik odmienia się aż przez 5 rodzajów.
Przy okazji omawiania form przymiotnika uczniowie klasy czwartej dowiedzieli się, że przymiotnik odmienia się aż przez 5 rodzajów.
piątek, 8 grudnia 2017
Mikołajkowe lapbooki
"Mikołajek" już dawno za nami, a w czasie omawiania tej lektury w klasie czwartej tworzyliśmy lapbooki, czyli "książki na kolanach". Choć twórcza praca nad tym zagadnieniem zajęła nam sporo czasu , nie uważam go za czas stracony. Myślę, że treści zamieszczane na interaktywnych wklejkach zostaną dłużej w pamięci dziecka niż tradycyjna notatka. Ciekawy artykuł o lapbookach w edukacji czytelniczej znaleźć można na tej stronie (Biblioteka Cyfrowa ORE), zachęcam do przeczytania.
Szukając materiałów do pracy z "Mikołajkiem" metodą lapobooka, trafiłam na kopalnię pomysłów i przydatnych materiałów - był to blog napolskim. Dziękuję autorce bloga :-)
Szukając materiałów do pracy z "Mikołajkiem" metodą lapobooka, trafiłam na kopalnię pomysłów i przydatnych materiałów - był to blog napolskim. Dziękuję autorce bloga :-)
czwartek, 9 listopada 2017
Kartka dla Polski
Tegoroczne Święto Niepodległości stało się dla mnie i moich uczniów okazją do podjęcia współpracy na platformie e - Twinning. Wraz z innymi nauczycielami zgromadzonymi na tym międzynarodowym portalu postanowiliśmy w nietypowy sposób uczcić rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i złożyć życzenia naszej Ojczyźnie. Efektem projektu Kartka dla Polski jest internetowa galeria prac uczniów znajdująca się TUTAJ.
Dzięki udziałowi w projekcie nasz szkolny korytarz zyskał również wystawę kartek stworzonych z zaangażowaniem przez uczniów klasy IVa. Podczas ich przygotowania przypomnieliśmy sobie nie tylko, jak redagować życzenia i pozdrowienia, ale również jaką wielką wartość mają dla nas symbole narodowe, do których należą hymn, godło czy flaga państwowa.
Dzięki udziałowi w projekcie nasz szkolny korytarz zyskał również wystawę kartek stworzonych z zaangażowaniem przez uczniów klasy IVa. Podczas ich przygotowania przypomnieliśmy sobie nie tylko, jak redagować życzenia i pozdrowienia, ale również jaką wielką wartość mają dla nas symbole narodowe, do których należą hymn, godło czy flaga państwowa.
wtorek, 31 października 2017
Instrukcja obsługi Plickersa @plickers
Będąc na wspaniałym szkoleniu dotyczącym technologii u p. Marty Nawrockiej, zapoznałam się z ciekawym narzędziem, które wypróbowałam na lekcji z czwartoklasistami. Mam tu na myśli bardzo wygodną aplikację Plickers, gdyż do przeprowadzenia testu on line w klasie moi uczniowie nie potrzebowali żadnych dodatkowych urządzeń elektronicznych (smartfonów czy tabletów). Wystarczył tylko mój smartfon, komputer, rzutnik z ekranem i dostęp do sieci.
Aplikacja została przedstawiona na blogu superbelfrów, jednak od tamtego czasu zmieniły się nieco funkcje i nazwy zakładek, dlatego zainteresowanym wklejam instrukcję krok po kroku.
Aplikacja została przedstawiona na blogu superbelfrów, jednak od tamtego czasu zmieniły się nieco funkcje i nazwy zakładek, dlatego zainteresowanym wklejam instrukcję krok po kroku.
sobota, 14 października 2017
Przypadki na okrągło
Wprowadzając pojęcie przypadków w klasie czwartej, szukałam ciekawych (dla uczniów) sposobów na utrwalenie ich. W pierwszym natarciu nie jest łatwo opanować nazwy i pytania przypadków, a do tego jeszcze wykazać się umiejętnością odmiany rzeczownika. Postanowiłam odwołać się do zabaw i gier, aby powtarzanie nie było nudne.
sobota, 16 września 2017
Narodowe Czytanie "Wesela"
Początek września ogarnęło "weselne" szaleństwo. Jak kraj długi i szeroki czytano dramat Stanisława Wyspiańskiego.
My również (choć z kilkudniowym poślizgiem) daliśmy porwać się weselnym klimatom i po raz drugi przystąpiliśmy z naszą szkołą do Czytania Narodowego.
Zaproszenie do udziału w happeningu przyjęli wspaniali goście (ksiądz proboszcz, prezes miejscowego banku, położna środowiskowa i przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej) oraz dyrektor i nauczyciele wraz uczniami naszej szkoły.
My również (choć z kilkudniowym poślizgiem) daliśmy porwać się weselnym klimatom i po raz drugi przystąpiliśmy z naszą szkołą do Czytania Narodowego.
Zaproszenie do udziału w happeningu przyjęli wspaniali goście (ksiądz proboszcz, prezes miejscowego banku, położna środowiskowa i przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej) oraz dyrektor i nauczyciele wraz uczniami naszej szkoły.
wtorek, 29 sierpnia 2017
Części mowy kodowane kolorami
Nowa podstawa programowa zakłada, by uczyć "kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowania". Przygotowując się do lekcji języka polskiego w klasie czwartej, postanowiłam zastosować kodowanie off-line i wykorzystać w tym celu kolorowy papier oraz to, co w dużych ilościach przywieźliśmy z wakacji - kulki z automatów.
piątek, 28 lipca 2017
Po(d)ręczna aplikacja - word cloud
Przed zakończeniem roku sen z oczu spędzała mi chmura wyrazowa, której nie mogłam stworzyć z bardzo prostego powodu. Otóż mój xp przestał współpracować ze wszystkimi znanymi mi stronami (m.in. z moim ulubionym taxgedo.com). Bardzo brakowało mi tego narzędzia - do zalet i możliwości wykorzystania chmury wyrazów w edukacji nikogo chyba nie muszę specjalnie zachęcać - toteż nie ustawałam w poszukiwaniach. Przypadkiem w Sklepie Play natknęłam się na coś, co mnie uszczęśliwiło, a mianowicie - aplikację Word Cloud, którą szybko bezpłatnie pobrałam!
sobota, 1 lipca 2017
Cyfrowy komiks na podstawie "Romea i Julii"
Jako podsumowanie zagadnień rozważanych podczas omawiania "Romea i Julii" zaproponowałam uczniom wykonanie komiksu ilustrującego wybrane sceny tego dramatu. Jako że tablety są w naszej szkole uzupełnieniem tradycyjnych metod nauczania (każdy uczeń pierwszej klasy gimnazjalnej otrzymał takowy sprzęt od organu prowadzącego szkołę), gimnazjaliści dobrani w dwu- lub trzyosobowe zespoły przystąpili do działania.
Podczas zajęć wykorzystaliśmy możliwość pracy na stronie www. storyboardthat.com. Oczywiście było to możliwe dzięki temu, że w naszej szkole mamy stały dostęp do sieci.
Podczas zajęć wykorzystaliśmy możliwość pracy na stronie www. storyboardthat.com. Oczywiście było to możliwe dzięki temu, że w naszej szkole mamy stały dostęp do sieci.
czwartek, 15 czerwca 2017
Dzień Pustej Klasy, czyli lekcja w marszu
Z okazji Dnia Pustej Klasy, który przypadał w tym roku 9 czerwca, postanowiliśmy zabawić się w obserwatorów, fotografów i twórców zarazem. Razem z uczniami klasy pierwszej porzuciliśmy naukę w sali lekcyjnej na rzecz nauki w terenie.
Przygotowując się do tych zajęć, dzień wcześniej zleciłam uczniom, aby przynieśli smartfony, tablety bądź inne urządzenia, które posłużą do wykonania zdjęć. Chciałam stworzyć wirtualną tablicę korkową dotyczącą miejscowości, w której znajduje się nasza szkoła. Grabów jest gminą wiejską, dlatego nie ma tu wielu obiektów. Nasza tablica nie "pęka w szwach", ale uczniowie dostrzegli, utrwalili i opisali kilka charakterystycznych dla nich miejsc na padlecie, który wspólnie stworzyliśmy.
Wyjście z klasy było ciekawą formą urozmaicenia zajęć. Dobrze się bawiliśmy.
Pomysł na zajęcia znalazłam u Pani Kowalskiej, którą gorąco pozdrawiam!
Przygotowując się do tych zajęć, dzień wcześniej zleciłam uczniom, aby przynieśli smartfony, tablety bądź inne urządzenia, które posłużą do wykonania zdjęć. Chciałam stworzyć wirtualną tablicę korkową dotyczącą miejscowości, w której znajduje się nasza szkoła. Grabów jest gminą wiejską, dlatego nie ma tu wielu obiektów. Nasza tablica nie "pęka w szwach", ale uczniowie dostrzegli, utrwalili i opisali kilka charakterystycznych dla nich miejsc na padlecie, który wspólnie stworzyliśmy.
Wyjście z klasy było ciekawą formą urozmaicenia zajęć. Dobrze się bawiliśmy.
Pomysł na zajęcia znalazłam u Pani Kowalskiej, którą gorąco pozdrawiam!
wtorek, 16 maja 2017
Antyczna prasówka
Na zakończenie rozważań dotyczących "Antygony" zaproponowałam uczniom, aby na kilka godzin stali się redaktorami (hipotetycznej) starożytnej gazety i przedstawili problemy zasygnalizowane w tej klasycznej greckiej tragedii, zachęcając bardzo opornych do sięgnięcia po tę lekturę.
środa, 26 kwietnia 2017
Zaplan(sz)owane części mowy
Tematem ostatnich dni w klasie pierwszej gimnazjum są części mowy. Powtarzamy je i utrwalamy na wszystkie sposoby, które przyjdą mi do głowy.
wtorek, 18 kwietnia 2017
Kaboom na patyczkach laryngologicznych
Sposób na ciekawe powtórzenie części mowy za pomocą Kaboom odkryłam dzięki Kasi z Kreaktywnej nauki, która była tak dobra, że podzieliła się ze mną swoimi plikami graficznymi.
Zachwyciłam się grą i postanowiłam wprowadzić w życie u siebie na lekcji. Zabawa polega na tym, że uczniowie (podzieleni na grupy) losują z kubeczka patyczek z określonym napisem (czasownik, rzeczownik, liczebnik, przyimek, zaimek itd.). Jeśli poprawnie wskażą przykład wylosowanej części mowy, zatrzymują patyczek, jeśli nie - patyczek wędruje do kubeczka i czeka, aż wylosuje go inna osoba. Na 20 patyczków z częściami mowy przypadają trzy patyczki z napisem KABOOM. Komu trafi się taka szpatułka, oddaje wszystko, co do tej pory zebrał do kubeczka :) i gra toczy się dalej!Jest to ciekawa alternatywa dla odpytywania, a jednocześnie (chcąc nie chcąc) każdy uczeń bierze udział w losowaniu patyczka ;-)
Zakupiłam dwie paczki patyczków po 100 sztuk każda, wydrukowałam pliki, zabrałam się za wycinanki i wyklejanki.
Z rozpędu zakupiłam też dwa komplety kolorowych patyczków. Te (miedzy innymi) pomagają mi zorganizować pracę w grupach. I czekają na kolejne pomysły :)
Zachwyciłam się grą i postanowiłam wprowadzić w życie u siebie na lekcji. Zabawa polega na tym, że uczniowie (podzieleni na grupy) losują z kubeczka patyczek z określonym napisem (czasownik, rzeczownik, liczebnik, przyimek, zaimek itd.). Jeśli poprawnie wskażą przykład wylosowanej części mowy, zatrzymują patyczek, jeśli nie - patyczek wędruje do kubeczka i czeka, aż wylosuje go inna osoba. Na 20 patyczków z częściami mowy przypadają trzy patyczki z napisem KABOOM. Komu trafi się taka szpatułka, oddaje wszystko, co do tej pory zebrał do kubeczka :) i gra toczy się dalej!Jest to ciekawa alternatywa dla odpytywania, a jednocześnie (chcąc nie chcąc) każdy uczeń bierze udział w losowaniu patyczka ;-)
Zakupiłam dwie paczki patyczków po 100 sztuk każda, wydrukowałam pliki, zabrałam się za wycinanki i wyklejanki.
Z rozpędu zakupiłam też dwa komplety kolorowych patyczków. Te (miedzy innymi) pomagają mi zorganizować pracę w grupach. I czekają na kolejne pomysły :)
Pozdrawiam Was serdecznie
wtorek, 4 kwietnia 2017
Jajko z (ortograficzną) niespodzianką
Jak zwykle przed wyjątkowymi dniami czy świętami zastanawiam się, co zaproponować uczniom, aby (myśląc, że bawią się) powtórzyli wiadomości. Pomyślałam o starej jak świat zabawie w pamięć, z tym, że nadałam jej zabarwienie wiosenno - wielkanocne. Skoro jest wiosna, jest Wielkanoc, to musi być i jajko.
sobota, 1 kwietnia 2017
Stacja "Liryka"
W niedzielę na blogu Zakręconego Belfra przeczytałam o świetnym sposobie usystematyzowania wiedzy na temat liryki. Dwa dni później swoim blogu podobny sposób na powtórkę zaprezentowała nauczycielka z Blue School
W środę na stacjach przesiadali się moi uczniowie :) Dziękuję, kochane, za inspirację!
Klasa III a liczy 21 uczniów. Przygotowałam dla nich dwa rzędy stołów z 15 stacjami (karteczki z zadaniami przykleiłam, aby nie "fruwały"). Zadania oczywiście dotyczyły liryki, środków poetyckiego obrazowania, rymów etc.
Każdy uczeń dostał w łapkę kartę, na której zapisywał swoje odpowiedzi.
Nie jestem tak utalentowana jak moje koleżanki, aby całość rozrysować, toteż moje stacje "zaTIKowałam". Zadania można pobrać tu i tu, a kartę odpowiedzi tutaj.
Na realizację każdego zadania przeznaczyłam dwie minuty, po tym czasie odbywała się przesiadka.
Na pewno zastosuję jeszcze nieraz taką formę pracy i wiem, że muszę kupić sobie "wypasiony" minutnik, abym nie musiała nieustannie patrzeć na telefon, sprawdzając czas.
Uczniowie, zaintrygowani zawartością kolejnych zadań, bez szemrania przesiadali się, wykonując 15 zadań w (nieco ponad) pół godziny. Po zebraniu kart odpowiedzi omówiliśmy wątpliwości.
Na kolejny tydzień zaplanowaliśmy powtórkę z epiki, a młodzież stwierdziła, że jest zainteresowana podobną formą działań.
W środę na stacjach przesiadali się moi uczniowie :) Dziękuję, kochane, za inspirację!
Klasa III a liczy 21 uczniów. Przygotowałam dla nich dwa rzędy stołów z 15 stacjami (karteczki z zadaniami przykleiłam, aby nie "fruwały"). Zadania oczywiście dotyczyły liryki, środków poetyckiego obrazowania, rymów etc.
Każdy uczeń dostał w łapkę kartę, na której zapisywał swoje odpowiedzi.
Nie jestem tak utalentowana jak moje koleżanki, aby całość rozrysować, toteż moje stacje "zaTIKowałam". Zadania można pobrać tu i tu, a kartę odpowiedzi tutaj.
Na realizację każdego zadania przeznaczyłam dwie minuty, po tym czasie odbywała się przesiadka.
Na pewno zastosuję jeszcze nieraz taką formę pracy i wiem, że muszę kupić sobie "wypasiony" minutnik, abym nie musiała nieustannie patrzeć na telefon, sprawdzając czas.
Uczniowie, zaintrygowani zawartością kolejnych zadań, bez szemrania przesiadali się, wykonując 15 zadań w (nieco ponad) pół godziny. Po zebraniu kart odpowiedzi omówiliśmy wątpliwości.
Na kolejny tydzień zaplanowaliśmy powtórkę z epiki, a młodzież stwierdziła, że jest zainteresowana podobną formą działań.
piątek, 17 marca 2017
Myśliwcy z "Dywizjonu 303" na Facebooku!!!
Dla współczesnych uczniów media społecznościowe są bardzo ważne, jest to część ich życia. Większość czasu wolnego młodzież spędza, obserwując aktywność znajomych na przykład na Facebooku czy Instagramie, przeglądając komentarze i sprawdzając polubienia, dyskutując i planując wydarzenia.
Każdy zalogowany użytkownik portalu społecznościowego jest posiadaczem konta i twórcą własnego profilu, a ten z kolei jest niczym innym jak charakterystyką w punktach.
Postanowiłam wykorzystać ten fakt do tego, aby przybliżyć uczniom postaci lotników z "Dywizjonu 303", którzy są już dla młodzieży ludźmi z minionej epoki.
Dzień wcześniej ogólnie nakreśliłam, czym będziemy zajmować się na kolejnej lekcji. Poprosiłam uczniów o zebranie informacji o konkretnym (wybranym przez siebie) bohaterze omawianej powieści reportażowej. Na początku kolejnych zajęć rozdałam młodzieży wydrukowane karty profilowe, które są tutaj dostępne i poprosiłam o ich wypełnienie dla wybranych przez siebie postaci.
Każdy zalogowany użytkownik portalu społecznościowego jest posiadaczem konta i twórcą własnego profilu, a ten z kolei jest niczym innym jak charakterystyką w punktach.
Postanowiłam wykorzystać ten fakt do tego, aby przybliżyć uczniom postaci lotników z "Dywizjonu 303", którzy są już dla młodzieży ludźmi z minionej epoki.
Dzień wcześniej ogólnie nakreśliłam, czym będziemy zajmować się na kolejnej lekcji. Poprosiłam uczniów o zebranie informacji o konkretnym (wybranym przez siebie) bohaterze omawianej powieści reportażowej. Na początku kolejnych zajęć rozdałam młodzieży wydrukowane karty profilowe, które są tutaj dostępne i poprosiłam o ich wypełnienie dla wybranych przez siebie postaci.
czwartek, 9 marca 2017
Wiersze z odzysku na Dzień Kobiet
Dzień Kobiet nie jest dniem, w którym uczniowie lubią tradycyjne lekcje z tematem, zeszytem i celami do zrealizowania. Wszyscy (niezależnie od płci) zgodnie chcieliby świętować. Dlatego też postanowiłam gimnazjalistom pozwolić zostawić w plecakach zeszyty i podręczniki. Jednocześnie nie byłabym sobą, gdybym beztrosko zmarnowała 45 minut 😉 Dlatego zadałam młodzieży niecodzienne pytanie: "A co byłoby gdybyście mieli napisać wiersz?" Niektórzy skrzywili się ukradkiem, u innych dostrzegłam zaś błysk w oku. Ale przynęta została rzucona.
Krótko zatem opowiedziałam o idei "blackout poems", odesłałam na stronę stworzoną przez nauczyciela i trenera w jednej osobie i zauważyłam, że uczniowie połknęli haczyk.
Tworzenie wierszy z odzysku polega na zakreśleniu większości tekstu (markerem), przy czym część pozostawiona musi budować nowy tekst i posiadać poetycki sens.
Tworzenie wierszy z odzysku polega na zakreśleniu większości tekstu (markerem), przy czym część pozostawiona musi budować nowy tekst i posiadać poetycki sens.
Wszyscy zaczęli z uwagą czytać teksty, które przygotowałam, zakreślać (początkowo ołówkiem, a potem już pisakami i markerami) wybrane przez siebie treści.
środa, 8 marca 2017
Lecimy z ... "Dywizjonem 303" Gra interaktywna
Omawianie "Dywizjonu 303" zaczęliśmy tradycyjnie już od gier. Zwolennicy planszówek rozgrywali bitwę na planszach zakupionych w wydawnictwie GWO. Dzięki tej "Bitwie o Brytanię" uczniowie przy okazji pokonywania przeciwnika i zdobywania
bazy mieli możliwość sprawdzić, czy dobrze przeczytali
lekturę. Bogactwo pytań przygotowanych przez specjalistów sprawdziło gruntownie ich wiedzę na temat "Dywizjonu".
Zwolennicy nowoczesnych rozwiązań mogli wybrać interaktywną grę edukacyjną opracowaną przez Instytut Pamięci Narodowej. Zasady dostosowaliśmy do potrzeb lekcji - gracz mógł wykonać ruch swoim samolotem, jeśli odpowiedział na pytanie (wykorzystaliśmy zasoby planszowej wersji). Tu gra szła szybciej, a zawodnik miał do dyspozycji kilka samolotów, toteż rozegrać można było kilka partii w tym samym czasie.
środa, 1 marca 2017
Moje quizizzowe debiuty
Wczoraj razem z klasą Ib zachwyciliśmy się wspaniałym narzędziem, jakim jest Quizizz.
Młodzież zgodnie przyznała, że jest quizizz lepszy niż kahoot i zażyczyła sobie następnych tego typu "rozrywek", na co i ja chętnie w duchu przystałam. Dla mnie quizizz ma zdecydowaną przewagę nad kahootem, a mianowicie, aby z niego skorzystać, przeprowadzić jakiekolwiek rozgrywki czy testy w klasie, nie muszę poszukiwać innej pracowni wyposażonej w ekran i rzutnik, nie muszę także przenosić mobilnego rzutnika i ekranu do swojej sali lekcyjnej. Uczniowie widzą na ekranie swojego urządzenia zarówno pytania, jak i odpowiedzi :) Wystarczy, że w swoim smartfonie / tablecie otworzą odpowiednią stronę i wpiszą kod gry (który podaje im nauczyciel), a potem nadadzą sobie nick i już można grać :)
Młodzież zgodnie przyznała, że jest quizizz lepszy niż kahoot i zażyczyła sobie następnych tego typu "rozrywek", na co i ja chętnie w duchu przystałam. Dla mnie quizizz ma zdecydowaną przewagę nad kahootem, a mianowicie, aby z niego skorzystać, przeprowadzić jakiekolwiek rozgrywki czy testy w klasie, nie muszę poszukiwać innej pracowni wyposażonej w ekran i rzutnik, nie muszę także przenosić mobilnego rzutnika i ekranu do swojej sali lekcyjnej. Uczniowie widzą na ekranie swojego urządzenia zarówno pytania, jak i odpowiedzi :) Wystarczy, że w swoim smartfonie / tablecie otworzą odpowiednią stronę i wpiszą kod gry (który podaje im nauczyciel), a potem nadadzą sobie nick i już można grać :)
piątek, 24 lutego 2017
Tydzień Języka Ojczystego
Pierwszego dnia zabawy przeprowadziłam korytarzową akcję "Popraw błędy". Pytania zakodowałam za pomocą Generatora QR on-line, wydrukowałam, zalaminowałam (dzięki uprzejmości pani dyrektor) i umieściłam w wyznaczonych miejscach. Każdy zaszyfrowany komunikat zawierał (oprócz zagadki) informację, gdzie szukać kolejnego pytania.
poniedziałek, 20 lutego 2017
Podróż z przygodami, czyli "Krzyżacy" na stacjach
Wszyscy dobrze wiemy, że najlepiej uczymy się i zapamiętujemy to, czego osobiście doświadczymy. Jedna z metod dydaktycznych, o której się niedawno dowiedziałam na facebookowej grupie nauczycieli języka polskiego, umożliwiająca uczniom zdobywanie i przyswajanie wiadomości przez doświadczanie to metoda stacji (zwana również "podróżą z przygodami"). Uczniowie (podzieleni na grupy) pracują, wykonując zadania (przygotowane wcześniej przez nauczyciela) na stacjach.
W klasie pierwszej pracowaliśmy nad zagadnieniem "Czy Zbyszko zasłużył na miano rycerza?", wykorzystując właśnie metodę stacji.
W klasie pierwszej pracowaliśmy nad zagadnieniem "Czy Zbyszko zasłużył na miano rycerza?", wykorzystując właśnie metodę stacji.
wtorek, 14 lutego 2017
Z miłości do języka polskiego
W związku z dzisiejszym świętem wszystkich zakochanych przygotowałam na lekcje języka polskiego coś, co zarazem urozmaici zajęcia, a jednocześnie pozwoli troszkę powtórzyć wiadomości. Miłość jest wdzięcznym tematem do rozmów, do przypomnienia treści omawianych lektur, związków frazeologicznych, środków stylistycznych, a nawet części mowy!!!
czwartek, 9 lutego 2017
Lektura obowiązkowa "Koniec epoki kredy"
Ostatnio trafiła w moje ręce niezwykła książka dla nauczycieli. Jest to przewodnik po internetowym świecie i sposób wykorzystania go w szkole w pracy z pokoleniem, które "wychowało się z myszką w dłoni", a obsługi komputera,tabletu bądź telefonu nauczyło się intuicyjnie, bardzo często szybciej niż pisania i czytania.
niedziela, 5 lutego 2017
Zakodowana powtórka - QR CODY
Aby uatrakcyjnić powtórkę treści przed egzaminem, zakodowałam uczniom pytania za pomocą aplikacji QR. Wchodząc na tę stronkę można zakodować każdą treść, którą sobie zaplanujemy. Ja akurat pomyślałam o epokach literackich, prądach, terminach literackich i tym podobnym sprawach. Odczytanie pytania też nie sprawia większego kłopotu. Wystarczy aplikacja skanująca kody QR, którą można pobrać za darmo ze sklepu play.
sobota, 4 lutego 2017
Quizowa powtórka z kahootem
środa, 1 lutego 2017
Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego
Uczniowski świat to świat przede wszystkim on-line. Współczesny uczeń nosi przy sobie nieustannie urządzenie mobilne i ma ciągły dostęp do informacji. Staram się wykorzystać ten fakt na lekcji w miarę możliwości, bo walka z tym zjawiskiem nie ma sensu - byłaby to walka z wiatrakami. Dobrze wiem, że nie jestem w stanie powstrzymać wszechogarniającej mnie i moich
uczniów cyfryzacji. Postanowiłam na lekcji przyłączyć się do
cyfrowego świata.Chciałam pokazać uczniom, że urządzenia mobilne i aplikacje można wykorzystywać w kreatywny sposób również na zajęciach. Pomogła mi w tym książka, którą ostatnio znalazłam w sieci (mam tu na myśli publikację wydawnictwa Galaktyka).
poniedziałek, 16 stycznia 2017
Z Małym Księciem przez (wszech)świat - gamifikacja
Ostatnio postanowiłam nieco inaczej niż zwykle podejść do lektury. Zamiast kartkówki z treści przeprowadziliśmy gamifikację (w języku polskim o palmę pierwszeństwa walczą trzy równorzędne określenia tej metody: gamifikacja, grywalizacja i gryfikacja.Nazwa pierwsza nie będzie nas odsyłać do rywalizacji lub gryfa, najlepiej oddaje zabawowy charakter tego rozwiązania).
środa, 11 stycznia 2017
Literackie blogowanie
Moi uczniowie wcielili się w rolę bohaterów
literackich omawianych na lekcjach języka polskiego lektur i przenieśli ich w przestrzeń Internetu. Przez kilka tygodni tworzyli internetowe blogi, na których jako
postacie literackie (Marcin Borowicz z „Syzyfowych prac” bądź Oskar z utworu „Oskar i pani Róża”) zapisywali literackie
przemyślenia i spostrzeżenia oraz refleksje.