Poszukując pomysłów na niesztampowe omówienie "Quo vadis", lektury, która spędza sen z oczu niejednemu poloniście (tak, tak, dobrze czytacie.... poloniście przede wszystkim zależy, by uczniowie jak najwięcej zapamiętali z lekcji, a potem wykazali się tą wiedzą na egzaminie), pomyślałam, że zaproponuję moim ósmoklasistom zabawę w redagowanie gazety. Treści "opublikowane" na łamach tego pisma ściśle dotyczyć będą powieści historycznej Sienkiewicza. Roboczo naszą publikację nazwałam tytułem "Wieści z Rzymu", ale jeśli młodzież wymyśli coś bardziej chwytliwego, bez żalu z niego zrezygnuję.
Jak każdy nauczyciel języka ojczystego marzę o tym, by wszyscy uczniowie czytali wszystkie lektury w całości. Jednocześnie nie mam wątpliwości, że moje marzenia pozostają często w opozycji do realiów, możliwości, a przede wszystkim chęci uczniów.
Moja propozycja zakłada wcześniejszy (zanim uczniowie zaczną czytać lekturę) podział na 3-, 4-osobowe grupy. Każdy zespól wybiera jedno z przygotowanych zagadnień i przygotowuje związany z nim artykuł prasowy (reportaż, wywiad, notatka prasowa, informacja, ogłoszenie, etc.) w określonym czasie.
Uczniowie mają do wyboru następującą tematykę:
* "Nocne odbicie Ligii" (reportaż z cyklu "997"),
* "To się dzieje naprawdę" (pożar w Rzymie - artykuł/sprawozdanie)
* "Ursus pokonuje tura" (reportaż "Sensacje I wieku"),
* "Jakież jeszcze kary dla nich wymyślę?" (list otwarty Nerona do ludu - "Ludzie listy piszą"),
* "Sposób na modę" (moda rzymska w I wieku n.e.),
* kącik epikurejczyka (red. Petroniusz),
* wywiad z Winicjuszem (w rubryce "Szukamy ciągu dalszego"),
* Tyggelinus ("Wszystko albo nic" - notka biograficzna),
* "Zaskocz mnie, czyli pływająca uczta na stawach Agryppy" (relacja uczestnika),
* kącik architekta ("Dom i wnętrze" - pałac Neona, willa Petroniusza, dom Miriam etc.),
* turystyka (Ostrianum - podziemia Rzymu),
* savoir-vivre u Nerona ("Jak ocalić głowę?"),
* ogłoszenie o igrzyskach w amfiteatrze ("O tym się mówi"),
* zaproszenie na wspólne oglądanie adaptacji filmowej powieści ("Kronika towarzyska"),
* okiem detektywa (wątki słowiańskie w "Quo vadis"),
* reklama "Antidotum na klątwy i uroki",
* rozrywka (krzyżówka/sudoku chrześcijanina).
Po opracowaniu artykułów zbierzemy je w jedną prasową całość i ocenimy, na ile ten projekt zaangażował uczniów, pomógł w czytaniu i rozumieniu treści utworu Sienkiewicza.
Świetny pomysł. Jaką aplikację internetową planuje Pani wykorzystać do tworzenia gazety?
OdpowiedzUsuńDziękuję.
UsuńDo tworzenia gazety prawdopodobnie wykorzystam stronkęhttp://redakcja.mam.media.pl/paper/qmams/
Pozdrawiam
Cudo!
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńCzy ma ktoś już gotowe gazetki z tych tematów?
OdpowiedzUsuńSzukam inspiracji na projekt i bardzo mi się podoba <3 Zagadnienia KAPITALNE :) Pani Asiu, czy napisze Pani parę zdań o efekcie końcowym? Pozdrawiam serdecznie, Katarzyna Winnicka
OdpowiedzUsuńczy mogłabym zobaczyć efekt końcowy gazetki ?
OdpowiedzUsuńPokaże pani efekt końcowy gazetek
OdpowiedzUsuńNiestety, nie mam już ich... Post był napisany w 2019 roku.
OdpowiedzUsuń