środa, 29 lipca 2020

Muzyka na polskim? Naturalnie!

Muzyka jako środek dydaktyczny na prowadzonych przeze mnie lekcjach języka polskiego pełni ważną rolę. Uważam, że w szkolnej edukacji polonistycznej istotne miejsce powinno zajmować kształtowanie i rozwijanie postawy estetycznej, co jednoznacznie wiąże się z ideą nauczania poprzez doświadczanie i przeżywanie, które umożliwia właśnie warstwa dźwiękowa. Sądzę również, że sięgając po muzykę, nie należy opierać się li tylko na kanonie muzycznym. Wręcz przeciwnie - trzeba próbować "romansu" procesu lekcyjnego z tekstami muzycznymi bliskimi nastolatkom. Warto również wzbogacić przekaz muzyczny, umożliwiając młodzieży zapoznanie się z nimi jako kontekstami interpretacyjnymi.


muzyka na polskim wakelet


Na jednej z facebookowych grup niedawno padło pytanie o to, jakie utwory muzyczne goszczą na lekcjach polskiego. Przyznam szczerze, że tak na poczekaniu trudno było mi przypomnieć sobie tytuły, do których chętnie sięgam, omawiając rozmaite zagadnienia literackie czy gramatyczne.
Dlatego postanowiłam sporządzić wykaz piosenek, które będą "pod ręką". Listą utworów muzycznych, teledysków, które najczęściej goszczą w mojej klasie chciałabym podzielić się z wami. Spis kompozycji podzieliłam na dwie części (interpretacje muzyczne poezji i teksty towarzyszące lekcjom nie tylko związanym z literaturą) i przypięłam do fantastycznej wirtualnej tablicy korkowej, jaką niedawno odkryłam - a jest nią wakelet.


 
Oczywiście jestem świadoma, że do mojej tablicy można przypiąć kolejne tytuły. Chętnie poznam Wasze propozycje :-)

Korzyści z wprowadzenia muzyki na lekcje języka polskiego? To nie tylko uzyskanie efektu urozmaicenia i uatrakcyjnienia zajęć, ale przede wszystkim zaangażowanie emocjonalne uczniów. Obecność muzyki, która zgodnie z powiedzeniem, łagodzi obyczaje, powoduje, że uczniowie nie pakują zeszytów do plecaków, aby jak najszybciej opuścić klasę. 
A to ogromny sukces :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia