Dzień Kobiet nie jest dniem, w którym uczniowie lubią tradycyjne lekcje z tematem, zeszytem i celami do zrealizowania. Wszyscy (niezależnie od płci) zgodnie chcieliby świętować. Dlatego też postanowiłam gimnazjalistom pozwolić zostawić w plecakach zeszyty i podręczniki. Jednocześnie nie byłabym sobą, gdybym beztrosko zmarnowała 45 minut 😉 Dlatego zadałam młodzieży niecodzienne pytanie: "A co byłoby gdybyście mieli napisać wiersz?" Niektórzy skrzywili się ukradkiem, u innych dostrzegłam zaś błysk w oku. Ale przynęta została rzucona.
Krótko zatem opowiedziałam o idei "blackout poems", odesłałam na stronę stworzoną przez nauczyciela i trenera w jednej osobie i zauważyłam, że uczniowie połknęli haczyk.
Tworzenie wierszy z odzysku polega na zakreśleniu większości tekstu (markerem), przy czym część pozostawiona musi budować nowy tekst i posiadać poetycki sens.
Tworzenie wierszy z odzysku polega na zakreśleniu większości tekstu (markerem), przy czym część pozostawiona musi budować nowy tekst i posiadać poetycki sens.
Wszyscy zaczęli z uwagą czytać teksty, które przygotowałam, zakreślać (początkowo ołówkiem, a potem już pisakami i markerami) wybrane przez siebie treści.
Zaproponowałam gimnazjalistom, by spróbowali stworzyć utwory tematyczne (wszakże jest Dzień Kobiet) związane z płcią piękną.
Oto efekty ich pracy.
Podsumowując, tworzenie wierszy z odzysku pochłonęło moich uczniów. Wymagało od nich przede wszystkim bardzo dokładnego przeczytania tekstu, skupienia się na słowie, wybrania tych wyrazów, które będą mogły uzyskać inne znaczenie. A to wbrew pozorom, wcale nie jest łatwe.
Cudne, spróbuję z moją młodzieżą na angielskim...Dziękuję.
OdpowiedzUsuń