piątek, 24 lutego 2017

Tydzień Języka Ojczystego

Tydzień Języka Ojczystego w mojej szkole kojarzył się z uczniom nie tylko z językiem polskim, ale również z multimediami, bo dwie z trzech propozycji przygotowanych przez mnie dla gimnazjalistów wymagały nie tylko znajomości zasad rządzących naszym ojczystym językiem, ale również użycia smartfonów bądź tabletów.

Pierwszego dnia zabawy przeprowadziłam korytarzową akcję "Popraw błędy". Pytania zakodowałam za pomocą Generatora QR on-line, wydrukowałam, zalaminowałam (dzięki uprzejmości pani dyrektor) i umieściłam w wyznaczonych miejscach. Każdy zaszyfrowany komunikat zawierał (oprócz zagadki) informację, gdzie szukać kolejnego pytania.

miesiąc języka ojczystego w szkole




Pliki z kodami i pytaniami zamieszczam poniżej.

Kody QR - pytania TJO
Pytania TJO

Uczniowie nieposiadający urządzeń mobilnych lub niemający zainstalowanej odpowiedniej aplikacji mogli uzyskać pytania bezpośrednio ode mnie.

Kolejnym działaniem, które przeprowadziłam był konkurs literacki zatytułowany hasłem  Ludzie, wybory, dramaty, do którego inspirację znalazłam na blogu  bardzo kreatywnej polonistki - Kasi Polak.


Niespodzianką dla gimnazjalistów był fakt, że elementy świata przedstawionego konkursowego wypracowania (zarówno czas, miejsce, jak i bohaterowie) zależały od losu - rzutu kostką! Powstały naprawdę zaskakujące historie!


Ostatnim zadaniem, któremu z chęcią poddali się uczniowie, był multimedialny quiz (kahoot) językowo - ortograficzny. 
Ta propozycja cieszyła się największą popularnością wśród moich uczniów.





Cieszę się, ze przeprowadziłam Tydzień Języka Ojczystego w naszej szkole. Mimo tego, że z powodów finansowych postanowiłam, iż w każdej z kategorii wyłonię tylko jednego zwycięzcę, którego nagrodzę rzeczowo, to wszyscy uczestnicy przygotowanych przez mnie aktywności nauczyli się czegoś nowego i poszerzyli horyzonty swojej poprawności językowej, a jest to niewątpliwie powód do radości!

EDIT:
Zachęcam do zapoznania się z najnowszym wpisem na Dzień Języka Ojczystego 2024 - KLIK.
Najnowsza aktywność, którą przygotowałam dla moich uczniów, to karta pracy z frazeologizmami zawierającymi słowo "JĘZYK" - można ją zobaczyć <TUTAJ>.




Wasza 


10 komentarzy:

  1. Brawo! Ja za rok zainspiruję sie, Asiu, Twoim tegorocznym wpisem. Czemu nie pomyślałam o quizie na Kahoot... Dobra robota.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, bardzo mi miło, że tak myślisz :) Twoje "Wylosuj sobie opowiadanie" baaardzo zaskoczyło moich uczniów :) Dziękuję, że mogłam wykorzystać ten pomysł.

      Usuń
  2. Świetnie przeprowadzone aktywności Tygodnia Języka Ojczystego. Dla mnie również będą one inspiracją w przyszłym roku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie! U mnie wyglądało to tak http://mojepodrozeliterackie.blogspot.com/2016/02/dzien-jezyka-ojczystego.html?m=1

    OdpowiedzUsuń
  4. Zalaminowałaś "dzięki uprzejmości pani dyrektor"? Serio? Chyba że to jej prywatny laminator, bo jeśli szkolny, to chyba żadna łaska tej pani.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia