niedziela, 7 stycznia 2018

Stanowiska (nie całkiem) "syzyfowe"


W tym roku omawianie "Syzyfowych prac" podsumowaliśmy pracą na stanowiskach (czy też stacjach dydaktycznych). Zauważyłam, że uczniowie chętnie pracują w ten sposób i są zaangażowani w wykonywanie zadań. Wybrałam zatem stanowiska jako sposób na podsumowanie zagadnień dotyczących powieści Żeromskiego

stanowiska stacje praca w grupach


Moje wcześniejsze doświadczenia w pracy na stanowiskach opisałam, relacjonując lekcję dotyczącą powieści "Krzyżacy" (Można przeczytać o tym TUTAJ).





Tym razem uczniowie mieli rozwiązać zadania, korzystając z mitologii, słowników frazeologicznych, wyrazów obcych i języka polskiego oraz odwołując się bezpośrednio do treści lektury (np. wskazać, jakie metody rusyfikacji stosowali konkretni nauczyciele bądź przyporządkować cechy do bohaterów utworu czy też bohaterów do miejsc). Były stanowiska, gdzie można było skorzystać z sieci internetowej, ale również takie, na których można było posiłkować się wyłącznie własną wiedzą.



Jedno stanowisko było typowo "technologiczne". Tu  QR kod wysyłał uczniów do Padleta, na którym zamieścić musieli efekt swojej pracy (w naszym przypadku była to plansza rankingowa metod rusyfikowania młodzieży przez zaborców).






Po zrealizowaniu zadania z danej stacji systematycznie uczniowie dostarczali mi karty pracy do sprawdzenia, a ja wpisywałam punkty w tabelę, która była wyświetlana na ekranie. Dzięki temu można było zobaczyć wyniki swojej grupy na bieżąco.  
W widocznym miejscu umieściłam wykaz zadań i punktację.



Treść zadań, jakie przygotowałam dla trzecioklasistów można pobrać tutaj

Uczniowie pracowali naprawdę z zaangażowaniem i  dynamicznie, chcąc zrealizować jak najwięcej zadań. Polecam tę metodę, choć na przygotowanie takiej lekcji trzeba poświęcić nieco więcej czasu niż zwykle.





3 komentarze:

  1. Świetna sprawa! Zadania przemyślane i różnorodne. Osobiście nie lubię tej lektury, więc taki sposób pracy uatrakcyjni zajęcia (i mnie, i uczniom ;) )

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam szczególnie dla tych osób, które nie lubią tej lektury 😊 Sprawdzone 😊

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia