Składnia zdania pojedynczego spędza sen z powiek niejednemu uczniowi. Oprócz tego, że młody człowiek musi się wykazać logicznym rozumowaniem, aby właściwie przedstawić zdanie na wykresie (to mu ułatwi wyodrębnienie związków składniowych), to jeszcze powinien znać części zdania (i pytania na które odpowiadają), co jest niejako punktem wyjścia. Z uczniami klasy szóstej treści te omawiałam w czasie zdalnego nauczania (wówczas byli w piątej). Teraz chciałam ponownie się zająć tym zagadnieniem, przypomnieć treści i sprawdzić, ile zostało w uczniowskich głowach.
Zaczęliśmy od gramatyczno - logicznego bingo.
Po sprawdzeniu poprawności zaznaczonych odpowiedzi przeszliśmy do ćwiczeń. Tu bardzo pomocne okazały się graficzne karty pracy "Gramatyka jak malowana" p. Sylwii Oszczyk. To już trzecia propozycja tej autorki, którą z powodzeniem wykorzystuję na swoich zajęciach.
Myślografia ułatwia zapamiętywanie treści. Dlatego chętnie ją wykorzystujemy na lekcji. Wiadomo, że jeden obraz powie więcej niż kilka słów, wiadomo również, że młodzi ludzie myślą obrazami, zatem te karty doskonale się sprawdzają w pracy z młodzieżą, a notatki wykonane w ten sposób przyciągają oko. Wykorzystanie obrazów sprawia, że uczniowie mogą "zobaczyć" gramatyczne zawiłości.
Niewątpliwie zagadnienia gramatyczne mają to siebie, że wymagają wielu ćwiczeń. Zdecydowanie uprzyjemniają je graficzne karty pracy, sięgam po nie bardzo często. Te, z których korzystam, są notatkami wizualnymi - zbierają najważniejsze informacje i umożliwiają łatwą powtórkę wiedzy. Ponadto zawierają pola do wypełnienia, mają konkretne ćwiczenia. To połączenie sprawia, że powtórka może być efektywna i nie zanudza uczniów. Teczka dotycząca gramatyki zawiera opracowanie do:
- części mowy,
- części zdania,
- komunikacji,
- ortografii,
- słowotwórstwa i słownictwa,
- fonetyki,
- składni.
Karty znajdziecie <TUTAJ>