niedziela, 2 czerwca 2024

Kilka pomysłów na angażujący uczniów początek lekcji

Zaczynanie lekcji w niekonwencjonalny sposób ma wiele korzyści i może znacząco wpłynąć na zaangażowanie i motywację uczniów.Poniżej przedstawie kilka pomysłów na angażujący początek lekcji z własnego podwórka. Dlaczego w ogóle warto zmienić co nieco i zaskoczyć uczniów? Między innymi dlatego, że nasz mózg nie lubi nudy. 

Aby tę codzienną rutynę przełamać, warto zastosować coś, co od samego początku lekcji wprowadzi ich w stan gotowości, a także chęci do działania i nabywania nowych umiejętności.


1.   WINDOW SWAP (www.window-swap.com)

 

 

Sposób pracy:

-Wybieramy randomowy widok. Zadajemy uczniom pytanie lub zapisujemy polecenie (wiążące się z zagadnieniami omawianymi na lekcji). Przyda się zwłaszcza podczas wprowadzenia w:

tryb przypuszczający,
opis przeżyć,
opis krajobrazu.

 

2. DWIE PRAWDY I FAŁSZ

 

Wyświetlamy na tablicy przygotowany wcześniej slajd stosownie do  omawianego zagadnienia. Doskonale sprawdzi czytanie ze zrozumieniem i krytyczny odbiór informacji. Uczniowie w zeszytach zapisują odpowiedzi. Świetnie zweryfikuje stopień zrozumienia lub zapamiętania wiadomości omawianych na poprzedniej lekcji.

3.  DZIENNIKARZE I EKSPERCI

 

 

Sposób pracy:

-Dzielimy uczniów na dwie grupy. Jedna z nich to eksperci, druga to dziennikarze. Uczniowie w roli dziennikarzy zadają pytania uczniom będącym w roli ekspertów (pytanie może dotyczyć ostatniej lekcji bądź treści lektury). 
4. BURZA MÓZGÓW
 
  Można wykorzystać w tym celu takie narzędzia jak

-Ankieta online (forms),
-Answer garden,
-Mentimeter,
-Brainstormer .
Doskonale zaprezentują pomysły uczniów. 
 

5. STORY CUBES kostki

 
Wykorzystujemy fizyczne kości  bądź aplikację (możemy poprosić uczniów o wyrzucenie kości w smartfonie lub wyświetlić na ekranie tablicy). Na bazie wylosowanych ikon uczniowie wykonują polecenie, które wymyślimy.
6. TANGRAM, czyli chińska układanka

Sposób pracy:

-Uczniowie wycinają figury i układają je zgodnie
z treścią zapisaną na ich krawędziach. Więcej na ten temat przeczytasz
TUTAJ.

7. PATYCZKI LARYNGOLOGICZNE

 

Sposób pracy:

-uczniowie losują patyczki dla siebie,
-uczniowie losują patyczek dla sąsiada z ławki/koleżanki/kolegi,
-uczniowie tworząc zespoły (pary) losują jeden patyczek i wspólnie szukają odpowiedzi na pytanie,
-gra zespołowa/grupowa (kaboom) – raczej nie na początek lekcji, ale na jej podsumowanie.
 
 Kilka powodów, dla których warto zastosować nietypowy początek lekcji:

1. Zwiększenie zaangażowania (przyciągamy uwagę uczniów i budzimy ich ciekawość),

2. Stymulacja kreatywności (zachęcamy uczniów do myślenia poza schematami, rozwijając ich wyobraźnię i zdolności twórcze),

3. Budowanie pozytywnej atmosfery (pomagamy stworzyć pozytywną atmosferę w klasie),

4. Rozwijanie umiejętności miękkich (zabawy, dyskusje czy gry językowe rozwijają umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów. To kompetencje, które są nie tylko ważne w edukacji, ale także w życiu codziennym.),

5.  Integracja grupy (uczniowie uczą się współpracować i komunikować ze sobą, co może poprawić relacje między nimi).

6. Wprowadzenie elementu zaskoczenia (element zaskoczenia sprawia, że uczniowie są bardziej uważni i skoncentrowani. Nie wiedząc, czego się spodziewać, są bardziej skłonni do aktywnego uczestnictwa i reagowania na to, co się dzieje.)



 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia